Naast de eigenlijke installatie van het laadstation worden er veel kosten gegenereerd door het gebruik ervan, zoals de kosten van inspectie of technisch onderhoud... en natuurlijk de elektriciteitskosten.
Als je deze kosten geheel of gedeeltelijk ten laste neemt, is het belangrijk om vooraf te weten hoe deze kosten fiscaal en sociaal worden behandeld. We proberen de meest gestelde vragen hierover te beantwoorden:
- Hoe wordt het voordeel van alle aard (VAA) voor elektrische bedrijfswagens berekend?
- Wat is inbegrepen in het berekende VAA?
- Wat als de werkgever de elektriciteitskosten van de werknemer ten laste neemt ?
- Wat als de werkgever een laadpas ter beschikking stelt bij de elektrische wagen ?
- Wat met de terugbetaling van de elektriciteitskosten als de werkgever een thuislaadstation ter beschikking stelt met de elektrische wagen?
- Wat met de terugbetaling van elektriciteitskosten als de werknemer zelf thuis een laadstation installeert?
- Wat als de werkgever de werknemer een elektrische bedrijfswagen ter beschikking stelt zonder bij te dragen aan de elektriciteitskosten?
- Wat als de werknemer zijn elektrische wagen op de werkplek oplaadt?
Om het aantal laadpalen sneller te laten groeien, heeft de regering verschillende fiscale incentives ingevoerd. Die incentives verdienen een afzonderlijke toelichting en worden daarom niet in deze reeks thema-artikelen besproken.
Lees meer over deze maatregel in ons nieuwsartikel van 26 mei 2021