Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Wat is de te volgen procedure?

Opgelet! In de bouwsector geldt een specifieke regeling.

Laatst bijgewerkt op 12 februari 2025

Opgelet! In de bouwsector geldt een specifieke regeling.

Wat moet de werkgever doen?

Elke maand, uiterlijk op de eerste effectieve werkloosheidsdag

Vanaf 2025 is de elektronische toepassing verplicht voor werkgever en voor de werknemer.

Op het einde van elke maand waarin er tijdelijke werkloosheid geweest is

De werkgever doet een elektronische aangifte (ASR 5 – maandelijkse aangifte van de uren tijdelijke werkloosheid). De elektronische aangifte gebeurt via de portaalsite van de sociale zekerheid.

In bepaalde gevallen, uiterlijk op de eerste effectieve werkloosheidsdag

De werkgever moet een elektronische aangifte (ASR 2 – vaststelling van het recht op tijdelijke werkloosheid) doen op de portaalsite van de sociale zekerheid, maar enkel in de volgende gevallen:

  • Bij de eerste tijdelijke werkloosheid van de werknemer in de onderneming of, indien hij in dienst treedt bij een nieuwe werkgever, bij de eerste tijdelijke werkloosheid bij deze nieuwe werkgever
  • Bij tijdelijke werkloosheid wegens gebrek aan werk om economische redenen, indien zijn toelaatbaarheid tot het recht op uitkeringen nog niet werd vastgesteld bij een eerdere aanvraag om tijdelijke werkloosheid
  • Indien hij opnieuw tijdelijk werkloos wordt gesteld na een onderbreking van de uitkeringen tijdelijke werkloosheid van minstens 36 maanden
  • Indien hij opnieuw tijdelijk werkloos wordt gesteld na een wijziging van zijn contractuele arbeidsregeling (de factor Q of S) (bijv. indien hij deeltijds gaat werken of in loopbaanonderbreking of tijdskrediet gaat)
  • Bij de eerste tijdelijke werkloosheid na 30 september (in functie van de eventuele jaarlijkse herziening van het bedrag van de uitkeringen)

Op basis van de ASR 2 berekent de RVA het bedrag van de uitkering waarop de werknemer recht heeft.

Voor de ASR scenario's 2 en 5 moet je als klant van het sociaal secretariaat Securex niets doen. Wij voeren die scenario's voor jou uit.

Wat moet de werknemer doen?

Tijdens de periode van tijdelijke werkloosheid

De werknemer moet vanaf 1 januari 2025 gebruik maken van de eC3.2 applicatie. Dit is een verplichte elektronische aangifte van de werkloosheidsdagen.

Op het einde van elke maand waarin er tijdelijke werkloosheid was

De elektronische aangifte (ASR 5) wordt automatisch naar de uitbetalingsinstelling van de werknemer verstuurd (vakbond of hulpkas voor werkloosheidsuitkeringen).

Elektronische aangiftes ASR 2 en 5

Klanten van het sociaal secretariaat Securex moeten hiervoor niets doen. Voor eventuele bijkomende informatie verwijzen we u naar de portaalsite van de sociale zekerheid.