Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Het gebruik van AI in de werkomgeving

Wat zijn de aandachtspunten?

In de bedrijfswereld speelt kunstmatige intelligentie (AI) een steeds grotere rol, zo ook in het HR-afdeling. Denk hierbij aan, cv-screening, talentmanagement automatiseren van repetitieve taken,... . Hoewel AI voordelen heeft, houdt het ook bepaalde risico’s in. Met welke regels moet je rekening houden en hoe bereid je voor?

Wat zegt de AI-act?

AI kan HR-processen verbeteren, maar er zijn ook zorgen over ethische kwesties zoals vooroordelen in algoritmen en de privacy van werknemersgegevens.
De AI Act, dit is een Europese verordening die ook in België van kracht is, stelt normen vast voor het gebruik van AI-systemen om ervoor te zorgen dat ze veilig, transparant en ethisch verantwoord zijn.

De AI Act definieert vier risiconiveaus:

  1. Minimaal risico: De meeste AI-systemen, zoals spamfilters en AI-videogames, vallen buiten de verordening. Bedrijven kunnen echter vrijwillig extra gedragscodes opstellen.
  2. Beperkt risico: Systemen zoals AI-chatbots moeten gebruikers informeren dat ze met een machine communiceren. AI-gegenereerde inhoud moet duidelijk als zodanig worden aangeduid.
  3. Hoog risico: AI-systemen met een hoog risico, zoals medische AI-software of AI-systemen voor werving, moeten voldoen aan strikte eisen zoals risicobeperking, monitoring, datasets van hoge kwaliteit, duidelijke gebruikersinformatie en menselijk toezicht.
  4. Onaanvaardbaar risico: AI-systemen die een bedreiging vormen voor de mensenrechten zijn verboden. Dit omvat systemen die ‘sociale scoring’ door de overheid of bedrijven mogelijk maken.

Lees meer: "Wat betekent de AI Act voor werkgevers en werknemers?"

AI op de werkvloer

AI wordt meer en meer gebruikt op de werkvloer. Zo wordt het o.a. ingezet voor werving en selectie, bij de verwerking van data en facturatiegegevens, maar ook chatbots die de klanten te woord staan.
Je zal dus ook steeds moeten nagaan in welke mate het gebruik van deze systemen in je onderneming een risico inhouden.
Zo is bvb. het screenen van cv’s en kandidaten of het plaatsen van vacatures met AI-software niet als dusdanig verboden door Europa, maar het valt wel onder de categorie ‘hoog risico’. Vanaf augustus 2026 komen er strenge regels voor dit soort systemen.

Onze tip

Wacht niet op de strengere regels vanaf augustus 2026, maar zet nu al in op transparantie. Zo weten gebruikers van jouw tools altijd wanneer ze met een AI-systeem te maken hebben.

Via onze Opleiding AI in HR – Inzicht in de juridische en organisatorische impact krijg je alvast meer inzicht in de regelgeving en het veilige gebruik van AI.

AI-geletterdheid

Sinds 2 februari 2025 moeten alle medewerkers – inclusief vaste werknemers, freelancers en uitzendkrachten – die AI-systemen gebruiken, voldoende kennis hebben van AI.

Wat 'voldoende' kennis inhoudt, hangt af van de situatie. Medewerkers die intensief met AI werken, moeten meer weten dan degenen die het af en toe gebruiken. Als AI mogelijk impact heeft op klanten of collega's, moet de gebruiker goed begrijpen hoe het systeem werkt en wat de gevolgen kunnen zijn.

Impact van AI op de werkgelegenheid

Wanneer je AI wil inzetten op de werkvloer, kan dat bij sommige werknemers uiteenlopende reacties uitlokken.
Wees transparant en begin een open gesprek over de intenties van je onderneming met AI en hoe het de werkplek ten goede kan komen. Benadruk dat AI dient als hulpmiddel om je mensen te ondersteunen, niet om hen te vervangen. Luister actief en geef je medewerkers de kans om hun zorgen en vragen te uiten, bijvoorbeeld via één-op-één gesprekken, workshops of enquêtes. Betrek zeker je ondernemingsraad of syndicale afvaardiging in dit proces.
Lees meer: "5 tips voor een succesvolle implementatie van AI op de werkvloer"

Hoe Securex jou helpt

Onze Securex-experts hebben het jou makkelijk gemaakt en een modelpolicy rond artificiële intelligence opgesteld. Deze kan je naar eigen noden aanpassen. Contacteer zeker je Legal Advisor via myHR@securex.be.

 

 

Bron