Zijn deze maatregelen al officieel?
Nog niet. In dit artikel bespreken we een maatregel van het regeerakkoord die nog in wetgeving moet worden omgezet. Totdat dit wetgevingsproces is afgerond, kan de voorgestelde maatregel nog wijzigen en heeft deze nog geen juridische kracht. Via Lex4You houden we je op de hoogte van het verdere verloop.
Een strengere norm voor de bepaling van de CO2-uitstoot
Sinds 1 januari 2025 moeten nieuw op de markt gebrachte plug-inhybrides voldoen aan een nieuwe en strengere norm voor de berekening van hun CO2-uitstoot, de zgn. “Euro 6e-bis norm”. Dit komt omdat plug-inhybrides in werkelijkheid meer uitstoten dan ze in theorie beloven.
Met de Euro 6e-bis norm wordt een realistischer beeld gegeven van de daadwerkelijke uitstoot. Zo zullen deze voertuigen naast laboratoriumtests voortaan ook RDE-tests (real driving emissions) ondergaan die de emissies ook meten in echte rijomstandigheden.
Hierdoor zal de gemeten CO2-uitstoot van hybrides aanzienlijk toenemen.
Vanaf 2026 moeten alle nieuw verkochte PHEV's aan deze norm voldoen, zelfs als hun model vóór 2025 is goedgekeurd.
De impact op echte en valse plug-inhybrides
Het verschil tussen “echte” en “valse” hybrides wordt behouden. Alleen zal de grens om te spreken van een valse hybride worden verhoogd van 50 naar 75 gram CO2 per kilometer voor voertuigen waarvan de uitstoot wordt berekend volgens de nieuwe Euro 6e-bis norm.
Wat is de huidige aftrekregeling voor plug-inhybrides?
Om de vergroening van het wagenpark te bevorderen, voorzag de overheid in volgende beperkte aftrekbaarheid voor hybrides die zijn aangekocht, geleased of gehuurd tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025:
- 75% in 2025
- 50% in 2026
- 25% in 2027
- 0% in 2028
Lees meer: ‘Bestel je fiscaal gunstige plug-inhybrides vóór 1 juli 2023’
Lees meer: ‘Hybride wagens: een fiscaal verstandige keuze voor 2025?
Hoe ziet de aangepaste aftrekregeling eruit?
Omdat veel werkgevers en ondernemingen nog niet klaar zijn om over te stappen naar een volledig elektrisch wagenpark, maakt de federale regering plug-inhybrides nu opnieuw fiscaal interessanter voor bedrijven en werkgevers.
De eerder voorziene aftrekbaarheid wordt on hold gezet en er komt een langere overgangsperiode. De aangepaste regeling ziet er als volgt uit.
Plug-inhybrides besteld vanaf 1 januari 2025 en die voldoen aan de Euro 6e-bis norm
CO2-UITSTOOT WAGEN |
AFTREKPERCENTAGE |
Lager dan 50 g/km |
Toepassing van formule: 120% - (0,5% x CO2/g), met een plafond gelijk aan dat voor elektrische voertuigen
|
Tussen 50 g/km en 75 g/ km |
2026: 75% 2027: 75% 2028: 65% 2029: 57,5% 2030: 0% |
Hoger dan 75 g/km (voertuig = “valse hybride”) |
Formule: 120% - (0,5% x CO2/g)
Met toepassing van CO2 uitstoot van het overeenstemmend voertuig op brandstof of CO2-uitstoot x 2,5 |
Overgangsmaatregel voor plug-inhybrides aangekocht vóór 1 januari 2018
CO2-UITSTOOT WAGEN |
AFTREKPERCENTAGE |
Lager dan 50 g/km |
Toepassing van formule: 120% - (0,5% x CO2/g), met een plafond gelijk aan dat voor elektrische voertuigen
|
Hoger dan 50 g/km |
2026: 75% 2027: 70% 2028: 65% 2029: 60% 2030: 55% 2031: 50% |
Wat met de brandstof- en elektriciteitskosten?
Ondanks de aangepaste aftrekregeling voor plug-inhybrides blijft de overheid zuiver elektrisch rijden aanmoedigen.
Zo blijven de brandstofkosten van hybride wagens voor 50% aftrekbaar in 2026 en 2027, maar worden ze volledig afgeschaft in 2028.
De elektriciteit (oplaadkosten) daarentegen blijft aftrekbaar zoals elektrische voertuigen en met name:
- 2026: 100%
- 2027: 95%
- 2028: 82,5%
Wat doet Securex voor jou?
Overweeg je of een plug-inhybride de komende jaren interessant is voor jou of jouw onderneming? Wil je meer weten over bedrijfswagens en hun TCO? Contacteer dan Consulting via consultinglegal@securex.be. Zij kunnen je bedrijfswagenpark voor jou berekenen.
Bron
- Diverse media