Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen
Wat zijn de formaliteiten?  

Welke formaliteiten moeten worden vervuld?

De aanvraag moet schriftelijk gebeuren en worden gericht tot de FOD Financiën, Dienst Voorafgaande Beslissingen in Fiscale Zaken[1].

Laatst bijgewerkt op 3 januari 2023

Ook al wordt geen officieel formulier vereist[2], toch moet een behoorlijke (gemotiveerde) aanvraag ten minste de volgende gegevens bevatten:

  • De volledige identiteit van de aanvrager en, in voorkomend geval, die van de bij de geplande verrichting betrokken derden
  • De beschrijving van de activiteiten van de aanvrager
  • Een volledige en zo nauwkeurig mogelijke beschrijving van de bijzondere situatie of verrichting die wordt gepland
  • Een motivering van de aanvraag, waarbij verwezen wordt naar de wettelijke of reglementaire bepalingen waarop de beslissing moet slaan (+ alle andere informatie die het dossier kan aanvullen, zoals rechtspraak, rechtsleer, circulaires,…)

De Dienst Voorafgaande Beslissingen standardiseert de rulingaanvragen meer en meer. U kan deze documenten raadplegen via volgende website: http://www.ruling.be/nl onder de rubriek « ontwerpaanvragen ».  

[1] Sinds 1 december 2008 is de Dienst Voorafgaande Beslissingen verhuisd naar Wetstraat 24 te 1000 Brussel. De andere gegevens blijven ongewijzigd (zie www.ruling.be).

[2] Ook al is geen officieel formulier vereist, toch stelt de rulingcommissie  enkele “ontwerpaanvragen” (in functie van het onderwerp) ter beschikking op haar  website (www.ruling.be).

Alle artikelen over Wat zijn de formaliteiten?