Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens: wat verandert op 1 januari 2026?

In 2026 wordt de autofiscaliteit strenger. De fiscale aftrekbaarheid van benzine- en dieselvoertuigen blijft geleidelijk afnemen. Nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor zijn helemaal niet meer aftrekbaar. Tot slot worden de autokosten voor vzw's belastbaar. Lees meer over de impact op jouw organisatie.

Zijn deze maatregelen al officieel?

Nog niet. In dit artikel kijken we naar de maatregelen van een wetsontwerp die nog moeten worden omgezet in wetgeving. Tot het wetgevingsproces afgerond is, kunnen de voorgestelde maatregelen nog veranderen en zijn ze wettelijk nog niet van toepassing. We houden je via Lex4You op de hoogte van de verdere evolutie.

Nieuw wetsontwerp houdende diverse bepalingen

Vier jaar geleden heeft de wet van 25 november 2021 houdende fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit deze regeling grondig hervormd door met name te voorzien in een geleidelijke vermindering van de aftrekbaarheid van voertuigen die CO₂ uitstoten.

Een wetsontwerp houdende diverse bepalingen vult deze hervorming vandaag aan met een wijziging van de fiscaliteit van bedrijfswagens, met name voor herlaadbare hybride voertuigen. Deze aanpassingen hebben echter een beperkte impact op de vennootschapsbelasting en betreffen voornamelijk de personenbelasting.

Hieronder geven we een overzicht van de verschillende maatregelen in het wetsontwerp.

Afschaffing van de aftrek voor voertuigen met CO2-uitstoot besteld vanaf 1 januari 2026

In 2022 besliste de regering om de fiscale voordelen voor nieuwe bedrijfswagens die niet koolstofneutraal zouden zijn (inclusief plug-inhybrides) geleidelijk af te schaffen, zodat ze tegen 2026 uit het wagenpark zouden verdwijnen.

Voertuigen besteld vóór 1 januari 2026: overgangsregeling

Er werd echter een overgangsregeling ingesteld voor voertuigen met benzine- of dieselmotor die tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 worden gekocht, gehuurd of geleased.

De datum die hiervoor in aanmerking moet worden genomen, is die van ondertekening van de bestelbon bij aankoop of die van het leasingcontract bij leasing.

Deze regeling bepaalde dat vanaf 2025 (aanslagjaar 2026) de fiscale aftrekbaarheid voor deze voertuigen geleidelijk zou worden verminderd.

Als gevolg hiervan zijn de beroepskosten van het gebruik van deze voertuigen zonder nuluitstoot momenteel voor 75% aftrekbaar.

Enkel elektrische bedrijfswagens zijn nog 100% fiscaal aftrekbaar tot 2026.

Vanaf 2026 (aanslagjaar 2027) zullen ze echter nog slechts voor 50% aftrekbaar zijn.

Deze aftrekbaarheid daalt vervolgens tot 25% in 2027 en wordt tot nul herleid in 2028.

Voor auto's gekocht vóór 1 juli 2023 blijft de oude regeling van fiscale aftrekbaarheid van toepassing, d.w.z. minimaal 50% en maximaal 100%.

Voertuigen besteld na 1 januari 2026: niet meer aftrekbaar

Voertuigen zonder nuluitstoot gekocht vanaf 1 januari 2026

Vanaf 2026 worden de regels strenger. Voertuigen met benzine- of dieselmotor die vanaf 1 januari 2026 worden besteld, zijn namelijk niet meer aftrekbaar. Met andere woorden, de beroepskosten voor deze voertuigen kunnen niet langer fiscaal worden afgetrokken.

Woon-werkverkeer

De kosten van woon- en werkverkeer met een ‘persoonlijk’ voertuig zijn momenteel nog aftrekbaar ten belope van 0,15 euro per afgelegde kilometer.

Omdat vanaf 2026 (aanslagjaar 2027) de aftrekbaarheid van de autokosten wordt afgeschaft voor auto’s op brandstof, verdwijnt ook de aftrek voor woon-werkverkeer.

De kosten van het woon-werkverkeer zullen dus alleen nog aftrekbaar zijn voor auto's met nuluitstoot.
De forfaitaire aftrek van 0,15 euro per kilometer kan echter nog worden toegepast voor auto’s met CO2-uitstoot die vallen onder toepassing van de overgangsregeling.

Voertuigen met nuluitstoot (elektrisch of op waterstof) gekocht vanaf 1 januari 2026

Elektrische bedrijfswagens zullen ook in 2026 nog een uitzondering zijn, omdat ze dan nog steeds 100% aftrekbaar zullen zijn.  Ze zullen echter geleidelijk worden belast vanaf 1 januari 2027.

In feite is het de bedoeling dat ook de aftrekbaarheid van deze wagens beetje bij beetje wordt verminderd.

Concreet is de aftrekbaarheid vastgesteld op:

  • 100% voor auto’s gekocht vanaf 2026
  • 95% voor auto’s gekocht vanaf 2027
  • 90% voor auto’s gekocht vanaf 2028
  • 82,5% voor auto’s gekocht vanaf 2029
  • 75% voor auto’s gekocht vanaf 2030
  • 67,5% voor auto’s gekocht vanaf 2031

Voertuigen die vóór 31 december 2026 worden gekocht, gehuurd of geleased, blijven 100% aftrekbaar in de daaropvolgende jaren.

Wat de vennootschapsbelasting betreft, blijft de hierboven beschreven regeling met betrekking tot de aftrek van autokosten ongewijzigd

Het wetsontwerp voert een aantal wijzigingen in voor herlaadbare hybride voertuigen. De meeste van deze wijzigingen zijn echter alleen van toepassing op de personenbelasting.

Nieuw: verhoging van de maximale uitstoot voor 'valse hybrides’

Nieuwe definitie van 'valse hybrides’

Het enige punt waarop de regeling voor de vennootschapsbelasting wordt gewijzigd, betreft de definitie van de ‘valse’ hybrides.

In de praktijk wordt een onderscheid gemaakt tussen 'echte' en 'valse' hybrides. Voor deze laatste geldt een specifieke regel voor het berekenen van de CO₂-uitstoot in de formule voor belastingaftrek. Er wordt immers geen rekening gehouden met de werkelijke uitstoot van het voertuig, maar wel met die van een ‘overeenstemmend voertuig met een motor die uitsluitend werkt op dezelfde brandstof’. Als er geen gelijkwaardig model is, wordt de uitstoot van de ‘valse hybride’ vermenigvuldigd met 2,5.

Ter herinnering: ‘valse' hybrides zijn auto's met een brandstofmotor en een elektrische batterij, maar:

  • de batterij heeft een energiecapaciteit van minder dan 0,5 kWh/100 kg;
  • of de CO2-uitstoot bedraagt meer dan 50 gr/km.

Het wetsontwerp voorziet vanaf 1 januari 2025 in een verhoging van de grens om te spreken van een valse hybride, van 50 naar 75 gram CO2 per kilometer, voor voertuigen waarvan de uitstoot wordt berekend volgens de nieuwe Euro 6e-bis-norm.

Nieuwe Euro 6e-bis-norm

Sinds 1 januari 2025 moeten nieuwe plug-inhybrides die op de markt worden gebracht, voldoen aan een nieuwe, strengere norm voor het berekenen van de CO2-uitstoot: de Euro 6e-bis-norm. Dit komt omdat de CO2-uitstoot van de plug-inhybrides in werkelijkheid hoger is dan in theorie.

De Euro 6e-bis-norm geeft een realistischer beeld van de CO2-uitstoot. Naast laboratoriumtests moeten er nu ook RDE-tests (real driving emissions) worden uitgevoerd, waarbij de uitstoot in echte rijomstandigheden wordt gemeten. Vanaf 2026 moeten alle nieuw verkochte PHEV's aan deze norm voldoen, zelfs als hun model vóór 2025 is goedgekeurd.

Als gevolg hiervan zal de gemeten CO2-uitstoot van hybrides aanzienlijk toenemen. Daarom wil de regering de drempel voor valse hybrides verhogen naar 75 gr/km.

Hoe zit het met het voordeel alle aard?

Deze wijziging in de definitie van de ‘valse hybride’ is ook van toepassing op de berekening van het voordeel alle aard (VAA) dat voortvloeit uit de terbeschikkingstelling van de ‘valse hybride’.

Ter herinnering: het VAA voor 'valse hybrides' wordt niet berekend op basis van de CO2-uitstoot van het voertuig in kwestie, maar op basis van de uitstoot van een ’overeenstemmend voertuig met een motor die uitsluitend dezelfde brandstof gebruikt’. Als er geen overeenstemmend voertuig is, dan moet de waarde van de CO2-uitstoot van de 'valse hybride' met 2,5 worden vermenigvuldigd.

Plug-inhybrides fiscaal aantrekkelijker voor zelfstandigen

De regering had aanvankelijk een nieuwe ‘aftrekbaarheidskalender’ voor plug-inhybrides aangekondigd om deze voertuigen opnieuw fiscaal aantrekkelijker te maken. De beperking van de aftrekbaarheid die eerder was voorzien, werd dus opgeschort, met als gevolg dat de hierboven beschreven overgangsperiode is verlengd.

Voor meer informatie:'Aangepaste aftrekregeling plug-inhybrides’

Deze maatregel werd uiteindelijk onverenigbaar geacht met de afspraken met de Europese Commissie. Als gevolg hiervan zal de nieuwe aftrekbaarheidskalender alleen van toepassing zijn op zelfstandigen (natuurlijke personen met een btw-nummer) die in de personenbelasting worden belast.

Wat met de brandstof- en elektriciteitskosten?

Het wetsontwerp bepaalt ook dat de brandstofkosten voor oplaadbare hybride voertuigen die worden gekocht, gehuurd of geleased vanaf 1 januari 2026 niet langer aftrekbaar zijn als beroepskosten. De ondernemingen behouden echter de huidige afschrijvingsregeling (75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027, 0% vanaf 2028).

Aan de andere kant blijft elektriciteit (oplaadkosten) op dezelfde manier aftrekbaar als de elektrische voertuigen (zie hoger), namelijk 100% in 2026.

Schematische voorstelling

Voertuigen besteld

tussen 1/1/2023 en 30/6/2023

tussen 1/07/2023 en 31/12/2025

tussen 1/01/2026 en 31/12/2026

vanaf 1/1/2027

 

 

 

Voertuigen met CO2-uitstoot (inclusief (P)HEV*)

Oude aftrekbaarheidsregeling:

Geleidelijk verminderde aftrekbaarheid (vanaf aanslagjaar 2026):

  • 75% in 2025
  • 50% in 2026
  • 25% in 2027
  • 0% in 2028

 

 

 

 

 

Geen recht meer op aftrekbaarheid

Voertuigen met nuluitstoot

100% aftrekbaar

Aftrekbaarheid geleidelijk verminderd

* Voor zelfstandigen (natuurlijke personen met een btw-nummer) die in de inkomstenbelasting worden belast, geldt echter een nieuwe aftrekbaarheidskalender.

Belasting op autokosten voor vzw's

Tot nu toe werden de autokosten niet belast voor vzw’s en andere entiteiten die onderworpen zijn aan de rechtspersonenbelasting. Dit zal veranderen in 2026.

Vanaf 1 januari 2026 zullen de autokosten namelijk eveneens worden belast in de rechtspersonenbelasting (met uitzondering van openbare instellingen) tegen een tarief van 25%. Deze maatregel vloeit voort uit de wet van 25 november 2021 houdende fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit.

Het gaat om autokosten voor voertuigen die zijn gekocht, geleased of gehuurd vanaf 1 januari 2026 (aanslagjaar 2027).

In de praktijk zal dezelfde aftrekbaarheidsregeling gelden als die van de vennootschapsbelasting. Voertuigen zonder nuluitstoot die worden besteld vanaf 1 januari 2026 zullen voor 100% rechtstreeks belastbaar zijn. Terwijl voertuigen met nuluitstoot in 2026 nog 100% aftrekbaar blijven, zullen ze vanaf 2027 geleidelijk belast worden (zoals hierboven uitgelegd).

De kosten die verband houden met voertuigen zonder CO2-uitstoot die vóór 31 december 2026 worden gekocht, geleased of gehuurd, blijven vrijgesteld in de daaropvolgende jaren.

Over welke kosten gaat het?

De belasting is van toepassing op alle kosten die verband houden met personenwagens  (personenwagens, wagens voor dubbel gebruik, minibussen en ‘valse’ bedrijfsvoertuigen), met name:

  • de kosten van leasing en huur;
  • de brandstofkosten;
  • de verzekeringen;
  • de verkeersbelasting;
  • de kosten van onderhoud en reparaties;
  • de afschrijvingen;
  • de terugbetaling van autokosten (bijvoorbeeld de kilometervergoeding betaald aan werknemers). Dit geldt voor alle trajecten die werden afgelegd vanaf 1 januari 2026.

Hoe zit het met het voordeel van alle aard?

Deze maatregel heeft geen invloed op het voordeel van alle aard (VAA) voor de terbeschikkingstelling van een wagen. Het VAA blijft onderhevig aan de rechtspersonenbelasting (ten belope van 17% als er geen brandstofkaart, laadkaart of tussenkomst in de brandstofkosten is, of 40% in alle andere gevallen).

Wat doet Securex voor jou?

Heb je vragen over de impact van deze maatregelen op jouw onderneming of personeelsbeleid? We helpen je graag. Neem contact op met je Securex Legal Advisor op MyHR@securex.be.

Bronnen