Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Wetsontwerp houdende diverse fiscale bepalingen - wat zijn de belangrijkste wijzigingen?

Een nieuw wetsontwerp houdende diverse fiscale bepalingen werd ingediend bij de Kamer. We bekijken de belangrijkste wijzigingen voor je HR-beleid op het gebied van loonfiscaliteit.

19 april 2024

Zijn deze maatregelen al officieel?

Nog niet. In dit artikel bespreken we een wetsontwerp dat is ingediend door de federale regering. De voorgestelde tekst moet nog enkele stappen doorlopen, zoals de goedkeuring in het parlement en de publicatie in het Belgisch Staatsblad. Totdat dit wetgevingsproces is afgerond, kunnen de voorgestelde maatregelen nog wijzigen en hebben ze nog geen juridische kracht. Via Lex4You houden we je op de hoogte van het verdere verloop.

Fietsvergoeding: jaarlijks plafond verhoogd naar 3.500 euro

Sinds 1 januari 2024 is de kilometervergoeding voor woon-werkverkeer met de fiets tot een maximumbedrag van 0,35 euro per kilometer vrijgesteld van belastingen en socialezekerheidsbijdragen. De regering wil zo het gebruik van de fiets in het kader van woon-werkverplaatsingen stimuleren.

Er is echter een jaarlijkse bovengrens van 2.500 euro ingevoerd (geïndexeerd bedrag voor het inkomstenjaar 2024). Deze bovengrens stemt overeen met een enkel traject van 17 kilometer tussen de woonplaats en de werkplaats en wordt berekend op basis van 210 verplaatsingsdagen. Vanaf dit jaar zullen fietsvergoedingen die deze jaarlijkse bovengrens overschrijden ook belast worden.

Het wetsontwerp wil deze bovengrens verhogen tot 3.500 euro vanaf 1 januari 2024, wat overeenkomt met iets meer dan veertig kilometer per dag.

In de cao nr. 164 is de toekenning van de vergoeding namelijk begrensd tot een maximale afstand van 20 kilometer per enkel traject. Met een vergoeding van 0,35 euro per kilometer zouden veel werknemers de jaarlijkse bovengrens van 2.500 euro hebben overschreden.

Die bovengrens was dus volledig in strijd met de doelstelling van cao 164. En dan hebben we het nog niet eens over de groeiende populariteit van elektrische fietsen, waardoor werknemers langere trajecten naar het werk met de fiets afleggen.

Door de bovengrens te verhogen naar 3.500 euro wordt de belastingvrijstelling in overeenstemming gebracht met cao nr. 164.

Lees meer over de fietsvergoeding in onze actua van 24 oktober 2023

Belastingvrijstelling voor natuurrampen: verjaringstermijn voortaan 5 jaar

Werkgevers die getroffen worden door een natuurramp komen onder bepaalde voorwaarden in aanmerking voor een belastingvrijstelling. Concreet hoeven ze 30 % van de bedrijfsvoorheffing die ze inhouden op het loon van werknemers die in een vestiging werken die schade heeft geleden niet door te storten aan de fiscus.

Deze maatregel is een direct gevolg van de overstromingen van 14 juli 2021, die bepaalde werkgevers hebben getroffen. De maatregel wordt echter verruimd tot alle natuurrampen die vanaf 1 juli 2021 plaatsvinden.

Het wetsontwerp geeft verduidelijking over de bezoldigingen waarop deze vrijstelling van toepassing is. Het gaat om bezoldigingen voor de prestaties die werden geleverd in een periode van 40 maanden die start vanaf de maand die volgt op de maand waarin de natuurramp heeft plaatsgevonden. De bezoldigingen moeten bovendien ten laatste worden betaald of toegekend in de 47e maand die volgt op de maand waarin de natuurramp heeft plaatsgevonden.

Werkgevers die in aanmerking willen komen voor de vrijstelling moeten vooraf een aanvraag indienen bij de FOD Financiën, uiterlijk in de 30e maand na de natuurramp. Het formulier om de belastingvrijstelling aan te vragen is echter niet beschikbaar. De betrokken werkgevers kunnen het belastingvoordeel dus nog niet verkrijgen.

Om ervoor te zorgen dat werkgevers die getroffen zijn door de overstromingen in de zomer van 2021 niet de kans missen om de steun te krijgen waar ze recht op hebben, voorziet het wetsvoorstel in een verlenging van de verjaringstermijn voor de vrijstelling van drie naar vijf jaar.

Lees meer over deze maatregel in onze actua van 17 februari 2023

280 overuren met overloon voor wegenwerken en spoorwegwerken

Voor een bepaald aantal overuren per jaar en per werknemer geldt een fiscale gunstregeling voor zowel de werknemer als de werkgever:

  • Als werkgever kan je rekenen op een vrijstelling van doorstorting van de bedrijfsvoorheffing op het loon voor overuren die door bepaalde categorieën werknemers worden gepresteerd.
  • Voor je werknemer bestaat het voordeel uit een vermindering van de bedrijfsvoorheffing op dit loon. 

Over het algemeen is de fiscale gunstregeling voor overwerk beperkt tot 130 overuren per werknemer per jaar. Dit aantal wordt in alle sectoren verhoogd tot 180 overuren tot 30 juni 2025.

In de sector van het bouwbedrijf en aanverwante sectoren is de algemene bovengrens van 130 overuren in 2014 echter verhoogd naar 180 overuren. Voorwaarde voor deze verhoging is dat het gaat om bouwplaatsen die daadwerkelijk een aanwezigheidsregistratiesysteem (EARS) gebruiken. In de horeca wordt de overurengrens zonder voorwaarden verhoogd naar 360 uren.

Het wetsontwerp bepaalt dat het maximum van fiscaalgunstige overuren overwerk wordt opgetrokken naar 280 uren voor werknemers en werkgevers die wegenwerken en spoorwegwerken verrichten. De werkgevers moeten echter een EARS gebruiken.

Lees meer over deze maatregel in ons artikel van 10 april 2024

Nieuwe reglementering ‘ploegenarbeid bis’

Als je werknemers tewerkstelt in een ploegenstelsel, kom je onder bepaalde voorwaarden in aanmerking voor een gedeeltelijke vrijstelling van doorstorting van de bedrijfsvoorheffing van 22,8%.

Een van de toepassingsvoorwaarden van de vrijstelling voor ploegenarbeid is dat de ploegen hetzelfde werk doen qua inhoud en qua omvang.

De wet legt echter niet uit wat wordt bedoeld met de begrippen “inhoud” en “omvang” van de activiteit. Ze moeten dus van geval tot geval worden geïnterpreteerd, wat vaak tot rechtsonzekerheid leidt. Deze onzekerheid is nog groter geworden door het recente arrest van het Grondwettelijk Hof.

Lees meer: 'Vrijstelling voor ploegenarbeid: een strikte interpretatie van het begrip 'zelfde werk''

Om deze rechtsonzekerheid te verhelpen, voert het wetsontwerp een overgangsmaatregel in met als titel “ploegenarbeid bis”

Concreet wordt voorgesteld dat werkgevers kan kiezen tussen twee toepassingsvormen van de vrijstelling van doorstorting bedrijfsvoorheffing voor ploegenarbeid: 

  • De huidige reglementering voor ploegenarbeid
  • De nieuwe variant ploegenarbeid bis

In variant bis is het criterium dat opeenvolgende ploegen hetzelfde werk qua omvang moeten verrichten niet langer opgenomen in de definitie. Daardoor kan de vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing voor ploegenarbeid ook worden toegepast als de omvang van het werk niet identiek is.

Het bedrag van de vrijstelling moet dan naar rato worden verminderd naar mate het verschil in omvang van het werk tussen de opeenvolgende ploegen groter wordt. Hoe groter het verschil, hoe lager de vrijstelling.

Lees meer over deze nieuwe reglementering in ons artikel van 26 maart 2024

Belastingkrediet voor treinabonnementen

Werknemers die zich met de trein naar het werk begeven, krijgen in principe een tegemoetkoming die door hun werkgever wordt betaald:

  • Als ze in een derdebetalerssysteem zitten, neemt de werkgever 80% van hun abonnement voor zijn rekening en de federale Staat de resterende 20%. Op deze manier krijgen werknemers hun treinabonnement voor 100% vergoed.
  • Als ze onder cao nr. 19/9 vallen, draagt hun werkgever ongeveer 56% van een abonnement bij, maar komt de federale Staat niet tussenbeide.
  • Als ze ten slotte onder een gunstigere andere cao vallen, krijgen ze een forfaitaire tegemoetkoming van hun werkgever (maar ook hier komt de Staat niet tussenbeide).

Raadpleeg voor meer informatie ons thema “terugbetaling van vervoerskosten” op Lex4You

Om werkgevers aan te moedigen hun terugbetaling te verhogen, voorziet het wetsontwerp in een tijdelijke tegemoetkoming van de federale Staat in de kosten van deze verplaatsingen (zoals het geval is in het derdebetalerssysteem) in de vorm van een belastingkrediet.

Een belastingkrediet is een belastingvoordeel waardoor de werkgever minder belasting moet betalen. De extra kosten door de verhoging van de tegemoetkoming door de werkgever worden zo gecompenseerd. 

Concreet zal de tegemoetkoming van de Staat in de abonnementskosten van de trein maximaal 7,5% bedragen voor werkgevers die hun bijdrage aan de abonnementskosten tot minstens 79,3% verhogen.

Wat doet Securex voor jou?

Deze maatregelen zijn nog niet officieel. We volgen de parlementaire ontwikkelingen over dit wetsontwerp op de voet. Zodra er meer informatie beschikbaar is, lees je dit op Lex4You.

Heb je vragen over deze maatregelen? Aarzel niet om je Securex Legal Advisor te contacteren via het volgende e-mailadres: myhr@securex.be.

Bron