Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Naamscontrole bij een bankoverschrijving

Kijk na of de benaming(-en) van uw onderneming juist geregistreerd staan bij uw bank(-en) zodat uw klanten zorgeloos aan u een betaling kunnen doen en u zorgeloos aan iemand anders

Naamscontrole bij een bankoverschrijving: wat betekent dit voor mij?

Je wil vandaag een overschrijving doen aan jouw vriend Jan voor jouw deel in kosten van de barbecue van volgend weekend.

Je wil vandaag ook nog een factuur jouw leverancier van onderhoudsproducten” De kuiswinkel” betalen.

In je bankapp geef je dan ook zoals gewoonlijk Jan of De kuiswinkel in als naam van de begunstigde.

Plots krijg je dan een foutmelding met :

  • Een oranje kleur en de boodschap: “De ingevulde naam stemt bijna overeen met de naam van de begunstigde. Bedoelt u misschien <Jan XYZ> »

  • Of een rode kleur en de boodschap: “Let op! De ingevulde naam stemt niet overeen met de naam van de begunstigde. De naam van de begunstigde is < De geregistreerde naam>. Gaat u verder zonder wijziging, dan kan het bedrag bij de verkeerde begunstigde terechtkomen.” . De “geregistreerde naam” is de naam zoals deze bij de bank bekend is voor dat rekeningnummer.

Waarom komt dit ? De Belgische banken rollen thans een systeem uit waardoor er steeds automatisch en kosteloos een controle gebeurt van de naam van de begunstigde aan wie je een betaling wil doen.

Je blijft wel steeds zelf beslissen over je al niet de overschrijving uitvoert. Het oranje of rode knipperlicht zal een betaling niet tegenhouden doch wil je wel doen nakijken aan wie je juist een betaling doet.

Waarom doen banken dit?

De banken voeren hiermee een Europese beslissing uit om gebruikers, zowel particulieren als ondernemingen, van bankoverschrijvingen in de eurozone:

  • Een hulmiddel te bieden om fouten, zoals een andere persoon met dezelfde naam doch ander rekeningnummer ingeven,  te voorkomen.

  • Een begin van bescherming te bieden tegen bepaalde vormen van betaalfraude zoals bv factuurfraude.

Er bestaan vandaag verschillende vormen van betaalfraude waarbij oplichters proberen jouw geld op een bepaalde rekening te krijgen. De oplichters willen je doen geloven dat je geld stort op de rekening van de begunstigde met de naam die je kent doch in feite stort je het op rekening van de oplichters.

Door deze naamscontrole zal men je attent maken op het feit dat er mogelijk iets niet klopt en dat je een nazicht moet doen.

Lees meer: Betaalfraude en ondernemingen’

Welke namen gaan de banken gebruiken?

Voor  natuurlijke personen vindt de verificatie plaats ten opzichte van de voor- en achternaam van zoals die bij de bank van de begunstigde geregistreerd staat.

Voor rechtspersonen vindt de verificatie plaats ten opzichte van de wettelijke benamingen die zijn geregistreerd bij de bank van de begunstigde, alsook ook de wettelijke afkortingen en handelsnamen voor zover die zijn geregistreerd bij de bank en, indien in België, bij de Kruispuntbank Ondernemingen (KBO). Dit laatste zal het geval zijn tegen uiterlijk 9 oktober 2025. 

Onze tip / Notre conseil

Zorg ervoor dat je wettelijke benamingen en wettelijke afkortingen op correct vermeld staan op je facturen (naast de eventuele handelsnaam) en in de KBO. Op die manier zorg je er als onderneming ook voor dat jouw facturen correct kunnen worden betaald en dat jouw klanten met minder vragen zitten. 

Als je een vennootschap hebt kan je handelsnaam via een ondernemingsloket registreren in de Kruispuntbank Ondernemingen (KBO). Banken zullen indien mogelijk ook rekening houden met handelsnamen van rechtspersonen geregistreerd in het KBO.

Hoe Securex jou helpt

Voor alle aanpassingen in de KBO kan je bij jouw Securex ondernemingsloket hetzij ter plaatse, hetzij online via starter@securex.be terecht.

Bron

Verificatie van de naam van de begunstigde - FAQ| Febelfin