Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Bedrijfswagens en referentie-CO2-uitstoot voor 2026

De referentie-CO2-uitstoot voor 2026 is bekend. Deze uitstoot wordt gebruikt om het voordeel van alle aard te bepalen voor bedrijfswagens die ook privé mogen gebruikt worden. Dit jaar dalen de waarden maar licht, waardoor het voordeel van alle aard slechts minimaal stijgt.

Deze pagina is bijgewerkt naar aanleiding van het koninklijk besluit van 17 december 2025.

Hoeveel bedraagt de nieuwe referentie-CO2-uitstoot?

De referentie-CO2-uitstoot voor het kalenderjaar 2026 bedraagt:

  • 70 g/km (i.p.v. 71 g/km in 2025) voor wagens met een benzine-, LPG- of aardgasmotor;
  • 58 g/km (i.p.v. 59 g/km in 2025) voor dieselwagens.

Deze uitstoot is van toepassing op de vanaf 1 januari 2026 toegekende voordelen van alle aard.

Het voordeel van alle aard (VAA) zal in 2026 licht stijgen

Het VAA voor bedrijfswagens wordt berekend door de volgende elementen met elkaar te vermenigvuldigen:

  • De cataloguswaarde van het voertuig (vermenigvuldigd met 6/7)
  • Het CO2-percentage van het voertuig

De leeftijd van de wagen bepaalt mee de cataloguswaarde. Men spreekt van progressieve degressiviteit van de cataloguswaarde.

Raadpleeg voor meer informatie over de progressieve degressiviteit van de cataloguswaarde ons thema op Lex4You.

Het CO2-percentage bekom je door twee elementen op te tellen:

  • een CO2-basispercentage van 5,5%
  • het CO2-uitstootgehalte van het voertuig verminderd met de referentie-CO2-uitstoot (uitkomst vervolgens vermenigvuldigen met 0,1)

In 2026 bedraagt de referentie-CO2-uitstoot 58 g/km voor dieselwagens en 70 g/km voor benzinewagens. Dat is een lichte daling ten opzichte van 2025, met als gevolg een  minimale stijging van het voordeel van alle aard in 2026.

De berekeningsformule voor 2026 samengevat

Type wagen Berekeningsformule
Diesel Cataloguswaarde x degressiviteitscoëfficiënt x 6/7 × [ 5,5 + ( CO2 wagen – 58 ) × 0,1 ] / 100
Benzine Cataloguswaarde × degressiviteitscoëfficiënt x 6/7 × [ 5,5 + ( CO2 wagen – 70 ) × 0,1 ] / 100

Uit bovenstaande formule blijkt dat wanneer de referentie-CO2-uitstoot daalt, het voordeel van alle aard van de wagen stijgt.

Ter info

Voor elektrische wagens verandert er niets. Bij de berekening van het voordeel van alle aard wordt namelijk geen rekening gehouden met de CO2-referentiewaarden omdat een elektrische wagen geen CO2 uitstoot. Hier wordt rekening gehouden worden met een minimumpercentage van 4%.

Een voorbeeld ter verduidelijking

Peter heeft een bedrijfswagen VW Golf ter waarde van 28.600 euro met een dieselmotor die hij mag gebruiken voor privédoeleinden. De CO2-uitstoot van het voertuig bedraagt 98 g/km.

In 2026 zal het voordeel van alle aard 194,07 euro per maand bedragen*:

= [ 28 600 euro × 6/7 ]   ×   [ 5,5 + ( 98 g/km – 58 g/km ) × 0,1 ] / 100

In 2025 bedroeg het voordeel van alle aard 192,03 euro per maand *:

= [ 28 600 euro × 6/7 ]   ×   [ 5,5 + ( 98 g/km – 59 g/km ) × 0,1 ] / 100

Dat is een verhoging van 1% vergeleken met dezelfde nieuwe dieselwagen in 2025.

In dit voorbeeld werd geen rekening gehouden met de leeftijdscoëfficiënt van de wagen.

Weinig impact op het VAA in 2026

De referentie-uitstoot is de gemiddelde uitstoot van de nieuw ingeschreven wagens van het voorgaande jaar. Aangezien deze waarde de neiging heeft te dalen, stijgt het VAA voor bedrijfswagens elk jaar.

Deze daling van de gemiddelde uitstoot wordt verklaard door de toenemende populariteit van de zuinige en elektrische wagens.

Toch zal de referentie-CO2-waarde in 2026 bijna niet dalen. Oorzaak: de stagnatie van nieuwe inschrijvingen van elektrische wagens.
Het lijkt er namelijk op dat het aandeel van nieuwe bedrijfswagens die elektrisch zijn dit jaar niet is toegenomen. Sterker nog, het zou zelfs licht gedaald zijn tussen het eerste en tweede kwartaal.
Gevolg: jouw VAA zal dit jaar nauwelijks beïnvloed worden.

Wat doet Securex voor jou?

Bij de berekening van het voordeel van alle aard voor jouw bedrijfswagens, houden wij vanaf 2026 uiteraard rekening met deze nieuwe referentie-CO2-uitstoot. Voor jouw werknemers zal de lagere referentie-CO2-uitstoot een hoger belastbaar voordeel alle aard en bijgevolg in de meeste gevallen in een iets lager nettoloon tot gevolg hebben. 

Meer weten over bedrijfswagens?

Neem dan zeker contact op met jouw Legal Advisor via myHR@securex.be

 

Bron