Stress op het werk: waar liggen de oorzaken?

Psychosociaal welzijn Leestijd 8 minuten

Zo zie je psychosociale risico’s niet over het hoofd 

Sinds de coronacrisis doet een nieuw virus de ronde op de werkvloer. Mensen zijn vaker moe en hebben meer last van fysieke en mentale klachten. Vaak wordt een overmaat aan werkstress gesignaleerd. Soms zijn ze zelfs hun job beu en vertrekken ze. Hoe komt dat eigenlijk? En hoe kan je als bedrijfsleider die signalen op tijd zien en er iets mee doen?

Met Fit for Change van Securex ben je als ondernemer altijd klaar voor verandering. We bieden concrete oplossingen aan voor de uitdagingen waar je bedrijf vandaag tegenaan loopt. Oplossingen via getuigenissen vanuit de praktijk van Vlaanderen kmo-land. 

Zuivelproductiechef Heidi Jans vertelt meer over psychosociale risico’s. 

men laying on his desk with his hands behind his head with a lot of work on his desk

De juiste oorzaken

“Kan je straks terugbellen? Problemen in de productie, ik moet mee aan de band gaan staan.” Net voor onze afspraak laat Heidi Jans via een berichtje weten dat een gesprek nu niet uitkomt. Samen met haar partner Anthony startte Heidi vorig jaar Vonk Culinary Cheese, een zuivelproductiebedrijf met 14 arbeiders.

We mikken op duurzame tewerkstelling in een onderneming waar iedereen elkaar goed kent en waar je gemakkelijk taken van je collega overneemt.

Heidi Jans

Productiechef Heidi: “Meer verantwoordelijkheid, meer werkstress”

Vonk Culinary Cheese maakt onder meer gemalen kaas, aperitiefkaasjes en smeltkaas voor hamburgers. Terwijl hun andere onderneming die zuivel verhandelt vijf jaar geleden vlot uit de startblokken schoot, ervaart het koppel de opstart van hun productiesite als een hobbeliger parcours. Oorzaak: de voortdurende zoektocht naar geschikte medewerkers

Inderdaad: de coronacrisis heeft er ook voor gezorgd dat een aantal werknemers zich afvraagt of ze nog wel in het bedrijf passen en waar ze met hun carrière naartoe willen

Ze zijn het moe en willen wat anders. “Als je dan in gesprek gaat, komt het onderwerp ‘loon’ snel ter sprake”, zegt Heidi even later, wanneer de band weer vlot draait.

“We volgen de indexaanpassing en geven soms bonussen, maar tegelijk leggen we uit dat je bij ons in een klein, hecht team werkt en toch een flexibele baan hebt. We mikken op duurzame tewerkstelling in een onderneming waar iedereen elkaar goed kent en waar je gemakkelijk taken van je collega overneemt.”

In tegenstelling tot hun bediendencollega’s kunnen productiemedewerkers niet zomaar thuisblijven omdat ze een hersteller verwachten of naar de tandarts moeten. 

“We hebben meer regels voor onze operatoren dan voor onze bedienden, waardoor de operatoren een stuk autonomie missen. Dat vangen we op door hen op voorhand goed uit te leggen hoe wij werken en wat we belangrijk vinden. Voor je bij ons als interimkracht begint, mag je drie dagen proefdraaien. Wij zorgen voor een opleiding, maar we vragen ook van onze mensen dat ze leren van elkaar.”

Dat brengt verantwoordelijkheden met zich mee die niet iedereen kan of wil dragen. Zo haakte onlangs een operator af die zelfzekerheid miste en te veel stress ervaarde. “Jammer”, vindt Heidi. “Het was een beloftevolle starter die positief was ingesteld. Hij had niet het gevraagde diploma, dus lieten we hem een extra opleiding volgen. Maar hij bleef worstelen met de druk.”

Uiteraard is dit maar één praktijkvoorbeeld uit één bedrijf. De oorzaken voor werkstress en minder welbevinden (tot en met afhaken) kunnen heel uiteenlopend zijn. Vandaag zien we wel dat (gebrek aan) flexibiliteit, (onvoldoende) balans werk-privé en wat ervaren wordt als overdruk, vaak zwaarder doorwegen dan vroeger. Signalen opmerken, erover praten en indien mogelijk actie ondernemen, is alvast een goede aanpak. 

Zet Heidi’s verhaal je aan het denken over herkenbare problemen bij jou in het bedrijf? 

Na een goed gesprek met een expert bekijk je het zeker anders. Contacteer ons.