De organisatie van de arbeidstijd speelt een cruciale rol in het beheer van ondernemingen. De invoering, het beheer en, indien nodig, de wijziging van een arbeidsregeling vergen een perfecte kennis van de wettelijke en sectorale bepalingen betreffende de arbeidsduur.
Met een duidelijke en praktische uiteenzetting van de basisbegrippen op het vlak van de arbeidsduur helpen wij u om deze ingewikkelde materie beter te begrijpen. Het dossier is opgesplitst in meerdere delen:
- Arbeidsduur: Algemeen overzicht
- Arbeidsduur: Nachtarbeid
- Arbeidsduur: Zondagarbeid
- Deeltijdse arbeid : 1. Arbeidsduur
- Deeltijdse arbeid: 2. Formaliteiten
- Deeltijdse arbeid: 3. Praktische vragen
Sommige onderwerpen vergen een specifiek en grondig onderzoek. Dat is bijvoorbeeld het geval voor de invoering van een systeem van “oproepbare” wachtdiensten, van dynamische uurroosters, van een arbeidsregeling met kleine of grote flexibiliteit.
Indien u hiervoor persoonlijke bijstand wenst, kunt u contact opnemen met uw Legal advisor.
Belangrijke opmerking!
De wetgever biedt de bedrijfssectoren bovendien de mogelijkheid om specifieke maatregelen voor de organisatie van de arbeidstijd in te voeren via sectorale collectieve arbeidsovereenkomsten (cao’s). Daarom is het dus absoluut noodzakelijk dat u ook de bepalingen van uw sector raadpleegt in onze sectorale documentatie. Hiervoor klikt u op de link "sectorale bepalingen" die onder elke vraag opgenomen is en vult u het nummer van uw paritair comité in.