2 soorten carpooling
De circulaire van 25 februari 2013 (Ci.RH. 241/620.842) onderscheidt 2 soorten van carpooling:
- Het algemene stelsel (gebruik van eigen wagen met vergoeding woon-werkverkeer, betaald door de werkgever)
- Het bijzondere stelsel (gebruik van een bedrijfswagen zonder vergoeding woon-werkverkeer betaald door de werkgever)
Het algemene stelsel - Carpooling met gebruik van een eigen wagen
In deze hypothese betaalt de werkgever een vergoeding voor woon-werkverkeer.
De fiscale behandeling van deze vergoeding verschilt al naar gelang ze wordt uitbetaald aan de chauffeur of aan de passagier en al naar gelang er sprake is van ‘georganiseerd gemeenschappelijk vervoer’ of niet[1].
Voor de voorwaarden van gemeenschappelijk georganiseerd vervoer, verwijzen we naar deze fiche.
|
Georganiseerd door de werkgever |
Niet georganiseerd door de werkgever |
Chauffeur |
FORFAIT
*omweg = dienstverplaatsing en geen woon-werkverkeer *vergoeding werkgever voor omweg = in principe niet-belastbare terugbetaling kosten eigen aan werkgever BEWIJS WERKELIJKE KOSTEN
|
FORFAIT
BEWIJS WERKELIJKE KOSTEN
|
Passagier |
FORFAIT
BEWIJS WERKELIJKE KOSTEN
|
FORFAIT
BEWIJS WERKELIJKE KOSTEN
|
Het bijzondere stelsel - Carpooling met gebruik van een bedrijfswagen
In deze hypothese betaalt de werkgever geen vergoeding voor woon-werkverkeer.
De fiscale behandeling van het voordeel dat ontstaat door carpooling met een bedrijfswagen verschilt eveneens voor de chauffeur als voor de passagier en al naar gelang er sprake is van ‘georganiseerd gemeenschappelijk vervoer’ of niet[2]
Voor de voorwaarden van gemeenschappelijk georganiseerd vervoer, verwijzen we naar ‘bijzonder geval 2’ van deze fiche.
Opgelet! Naast deze voorwaarden gelden in het kader van carpooling met een bedrijfswagen, nog 2 bijkomende voorwaarden ten aanzien van de chauffeur[3], opdat er sprake kan zijn van georganiseerd gemeenschappelijk vervoer:
- Het aandeel carpooling in het totale trajectwoonplaats – vaste plaats van tewerkstelling moet essentieel zijn. Dit betekent dat het aandeel carpooling voor de werknemer-chauffeur minstens 80% moet bedragen in het normale traject woonplaats – vaste plaats van tewerkstelling
- Het betreffende voertuig mag niet verder voor eigenlijke privéverplaatsingen gebruikt worden
|
Georganiseerd door de werkgever |
Niet georganiseerd door de werkgever |
Chauffeur |
FORFAIT
BEWIJS WERKELIJKE KOSTEN
|
FORFAIT
BEWIJS WERKELIJKE KOSTEN
|
Passagier |
FORFAIT
BEWIJS WERKELIJKE KOSTEN
|
FORFAIT
BEWIJS WERKELIJKE KOSTEN
|
Hoe wordt de vergoeding voor carpooling op de fiscale fiches vermeld?
Type carpooling |
Fiche 281.10 |
Fiche 281.20 |
Georganiseerde carpooling met eigen wagen |
14b |
6a |
Georganiseerde carpooling met bedrijfswagen |
14b |
6c |
Niet- georganiseerde carpooling met eigen wagen |
14b |
6a |
Niet-georganiseerde carpooling met bedrijfswagen |
14c |
6c |
[1] De fiscale gunstbehandeling is enkel van toepassing indien het gemeenschappelijk vervoer door de onderneming georganiseerd wordt. Anders zijn de normale regels van toepassing.
[2] De fiscale gunstbehandeling is enkel van toepassing indien het gemeenschappelijk vervoer door de onderneming georganiseerd wordt. Anders zijn de normale regels van toepassing.
[3] Deze bijkomende voorwaarden gelden niet ten aanzien van de passagier.