Menu
Heropening horeca

Flexibel personeel inzetten bij de heropening

Wat moet u weten?

Vanaf 9 juni is de horeca weer volledig open. Maar na maanden van gedwongen sluiting is de kans groot dat uw medewerkers intussen ergens anders aan de slag zijn. Wat nu? Doet u een beroep op flexi-jobbers of studenten? Of bestaan er mogelijkheden om toch flexibel aan de slag te gaan met vast personeel?

Flexibel personeel inzetten bij de heropening
Op deze pagina vindt u:
  • De mogelijkheden om flexibel horecapersoneel tewerk te stellen
  • Welk type personeel best in te zetten tijdens piekmomenten?
  • Ideeën over nieuwe uurroosters
  • De meest gestelde vragen over de heropstart
Flexibel horecapersoneel

Wat zijn de mogelijkheden?

De bekende, flexibele formules zijn nog steeds dezelfde: flexi-jobs, extra’s en studenten.

Het flexi-jobstatuut is mogelijk voor werknemers die al minstens 80 % voor een andere werkgever werken. Goed nieuws: ook de periodes van tijdelijke werkloosheid door overmacht bij die andere werkgever tellen mee als ‘gewerkte’ dagen voor die 80 %.

Daarentegen zijn er wel twee situaties die problemen kunnen opleveren. Ten eerste, wanneer u een nieuwe flexi-jobber aanwerft, die in tijdelijke werkloosheid is bij een andere werkgever. De werknemer kan in dat geval een stuk van zijn of haar werkloosheidsuitkering verliezen.

Ten tweede moeten de flexi-jobbers, die u reeds in dienst had vóór de verplichte sluiting van de horeca, blijven werken op dezelfde dagen als voordien. Ze mogen geen nieuwe dagen in de week beginnen presteren. Doen ze dat toch, dan zal ook hun werkloosheidsuitkering dalen.

Voorbeeld: Bart werkt sinds 29 februari 2020 elke zaterdag als flexi-jobber in brasserie ‘t Genot. Normaal werkt hij ook van dinsdag tot vrijdag (4/5) als kassier in een cadeauwinkel, maar daar is hij momenteel nog twee dagen per week tijdelijk werkloos door overmacht. Bart kan op zaterdag 8 mei 2021 en alle volgende zaterdagen in de brasserie werken zonder verlies van uitkering. Indien hij echter ook als flexi-jobber zou beginnen werken op een andere dag, dan verliest hij wel een stuk van zijn uitkering.

AanwerfWIJZER

Uw gratis gids bij het tewerkstellen van flexibel personeel op piekmomenten

Welk personeel is de beste optie tijdens piekmomenten: een student, een extra of een flexi-jobber? De Horeca aanwerfWIJZER biedt u een overzicht van de voordelen en voorwaarden van elk statuut, zodat u altijd de juiste keuze maakt. 

Download de Horeca aanwerfWIJZER Gebruik de Horeca-aanwerfSIMULATOR en maak de juiste keuze!
Nieuwe uurroosters

3 ideeën om nieuwe uurroosters in te voeren

Wat als u de shiften en uw personeelsbezetting moet herbekijken? Dan moet u uw arbeidsreglement aanpassen, om de nieuwe uurroosters in te voeren. Ons sociaal secretariaat kan u helpen met de administratieve stappen, die nodig zijn om het personeel te informeren en te raadplegen. 

Hieronder leest u drie ideeën om de uurroosters aan te passen. 

1. Minder uren per dag, meer dagen per week

Stel dat brasserie ’t Genot vroeger dit uurrooster hanteerde: 

Werkdagen Werknemer Middagshift Avondshift Arbeidsduur
Dinsdag t.e.m. zaterdag Marie en Kevin 10:00 – 15:00 18:00 – 21:00 8 uur x 5 dagen, 40 uur/week

Bij de heropening wil de brasserie echter doorlopend openen en een extra openingsdag voorzien. Een mogelijke oplossing is om het personeel in opeenvolgende ploegen te laten werken, waarbij hun normale uren over meerdere dagen uitgespreid worden. Let er wel op dat elke werknemer minstens 34 uur opeenvolgende rust per week heeft. 

Werkdagen Werknemer Vroege ploeg Late ploeg Arbeidsduur
Dinsdag t.e.m. zondag Marie 9:00 – 16:10 (30 min. pauze)   6u40 x 6 dagen, 40 uur/week
Dinsdag t.e.m. zondag Kevin   16:00 – 23:10 (30 min. pauze) 6u40 x 6 dagen, 40 uur/week
2. Meer uren per dag, minder dagen per week

Het omgekeerde kan ook. De brasserie zou haar personeel tot 11 uren per dag kunnen laten werken, en maar 4 werkdagen laten presteren: 

Werkdagen Werknemer Werktijd Arbeidsduur
Dinsdag, donderdag, zaterdag, zondag Marie 10:00 – 21:30 (30 min. pauze na 6 uur werk) 11u x 4 dagen, 44 uur/week
Woensdag, vrijdag, zaterdag, zondag Kevin 10:00 – 21:30 (30 min. pauze na 6 uur werk) 11u x 4 dagen, 44 uur/week

De extra uren die elke werknemer wekelijks extra doet, moeten ze inhalen op een ander moment. De werkgever betaalt hiervoor geen overloon, omdat er een systeem van flexibiliteit bestaat in de horecasector.

3. Netto overuren in de horeca

Wilt u meer werk verzetten met hetzelfde aantal werknemers? Dan zijn de ‘netto overuren’ in de horeca erg interessant. In dat systeem betaalt u geen overloontoeslag van 50 % (of 100%) en bovendien geen RSZ en bedrijfsvoorheffing. Zelfs als werkgever betaalt u geen RSZ-bijdrage. De netto overuren worden uitbetaald en niet ingehaald. Een nadeel is dat dit systeem niet mogelijk is voor deeltijds personeel.

Bespaar kosten

Bespaar kosten met optimale planning

Personeel flexibel inzetten betekent per definitie ook flexibele planningen. Daarbij is het niet altijd even makkelijk om uw personeel optimaal in te zetten. Het is bijvoorbeeld best om personeel in te plannen op de momenten waarop het druk is, en minder personeel te voorzien op kalmere momenten. Op die manier optimaliseert u uw personeelskost op basis van uw inkomsten. Makkelijker gezegd dan gedaan, horen we u zeggen. Maar met Forganiser wordt dat kinderspel!
FAQ

Veelgestelde vragen over uw heropstart

Kan ik een voorziene werkloosheidsdag intrekken?
Dat is geen probleem! Stel dat u bijvoorbeeld onverwacht veel take-away bestellingen ontvangt, dan kunt u de voorziene dag van tijdelijke werkloosheid annuleren. U hoeft enkel op het einde van de maand de juiste prestaties en werkloosheidsdagen door te geven in de prestatiestaten aan uw sociaal secretariaat. Die flexibiliteit in coronatijden is een groot verschil met het normale systeem van economische werkloosheid dat in de horeca gekend is.
Mag ik studenten en flexi’s inzetten terwijl mijn vast personeel werkloos blijft?

Als er opnieuw werk is, moet u eerst uw vast personeel aan het werk zetten. Het is dus niet toegelaten om nieuwe studenten- en flexi-jobcontracten af te sluiten om uw vast personeel te vervangen terwijl het vast personeel zelf op tijdelijke werkloosheid blijft.

Meer info op Lex4You.

REV: 17.07.2020

Moet ik een ontslagbrief opstellen?  

Als u wilt dat de werknemer nog een opzegtermijn presteert, stuur dan zeker een aangetekende brief met vermelding van de aanvangsdatum en de duur van de opzegtermijn. Als u wilt dat de opzegtermijn de volgende maandag begint te lopen, dan moet u de brief ten laatste op de voorafgaande woensdag versturen.  

Opgelet, als gevolg van de feestdagen 1 mei (Dag van de Arbeid) en 13 mei (O.H. Hemelvaart) moet u de aangetekende brief mogelijk al op dinsdag versturen.

U wilt dat de opzegtermijn begint op: Verstuur de aangetekende brief dan ten laatste op:
maandag 3 mei 2021 dinsdag 27 april
maandag 17 mei 2021 dinsdag 11 mei
maandag 24 mei 2021 * woensdag 19 mei

* De opzegtermijn kan perfect aanvangen op Pinkstermaandag 24 mei.

Ook als u een werknemer onmiddellijk ontslaat met een opzegvergoeding, is een aangetekende brief een goed idee. Juridisch gezien mag u dat ontslag nochtans mondeling geven, maar dan heeft u geen enkel bewijs van het ontslag in handen. 

REV: 29.04.2021

Heeft u nog vragen over uw horeca heropstart? Contacteer ons
Dit zou u ook kunnen interesseren:
Werk organiseren in tijden van corona

U moet met tal van maatregelen rekening houden en de balans tussen uw kosten en inkomsten terugvinden. Ontdek hoe wij u kunnen helpen.

Meer info
Motiveer uw medewerkers bij heropstart

Bent u aan het heropstarten? We lijsten een aantal belangrijke aspecten en adviezen voor een veilige opstart met de juiste energie en mindset. Want ja, in deze onzekere periode, is de mentale gezondheid van uw medewerkers van groot belang.

Meer info