Menu
Blog Werkgevers

Tip om geluk op het werk te stimuleren

Werkgevers | 22 september 2020 | Geschreven door Elisabeth Van Steendam

De context vandaag is niet evident: zowel privé als op het werk zijn er tal van onzekerheden. De bezorgdheid over de impact van de coronacrisis op ons mentaal welbevinden is een hot topic. Aandacht besteden aan werkgeluk is dan ook allesbehalve overbodig in deze tijden.

Tip om geluk op het werk te stimuleren
Maar hoe besteedt u hier aandacht aan? Werknemers vinden vaak dat hun organisatie iets moet doen, en werkgevers verwachten dan weer actie en ownership van hun werknemers. Net zoals bij veel discussies is het niet zwart-wit en hebben beide partijen een punt.
 
In het kader van de Week van het werkgeluk, delen we graag met u een eenvoudige maar doeltreffende oefening. Waarom zou u niet van deze week gebruikmaken om uw medewerkers aan te moedigen om een ‘dankbaarheidsdagboek’ op te stellen?
 
Waarom een dankbaarheidsdagboek?Sinds de coronacrisis, hoor ik dagelijks over wat we niet meer mogen doen, wat we hebben moeten opgeven, wat we missen etc. We letten vooral op de dingen die mislopen, en zien soms de fijne momenten niet meer. Onderzoek suggereert dat het bewust nadenken over goede momenten (op het werk) een diepgaand effect kan hebben op ons welzijn en onze relaties. Deze oefening helpt om meer waardering te krijgen voor het goede op het werk. Mensen die zonder te veel nadenken hun dankbaarheid uiten, genieten van een betere gezondheid en een groter geluk.
 
Hoe gaat dit nu concreet in zijn werk? Vraag uw medewerkers om 5 elementen op te schrijven waarvoor ze dankbaar zijn geweest de afgelopen dagen. Het fysiek neerschrijven is een belangrijk aspect. De momenten enkel in zijn hoofd opsommen is onvoldoende om werkgeluk optimaal te stimuleren. Deze elementen kunnen kleine momenten zijn zoals een middagwandeling in het zonnetje of een fijn telefoontje van een collega. Het doel van deze oefening is deze positieve momenten opnieuw te beleven, en hierdoor opnieuw te genieten van de bijhorende positieve emoties.
 
Hieronder vindt u 9 tips van het UC Berkeley's Greater Good Science Center voor het schrijven van hun dagboek:
  1. Wees zo specifiek mogelijk. Specifiek zijn is essentieel voor dankbaarheid. ‘Ik ben dankbaar dat mijn leidinggevende deze ochtend de tijd heeft genomen om mijn bezorgdheden te bespreken’ is effectiever dan ‘ik ben dankbaar voor de aandacht van mijn leidinggevende’.
  2. Ga in detail. Gelijkaardig aan de eerste tip, besteed aandacht aan details over de specifieke situatie waar u dankbaar voor bent. Een detail-gerichte aanpak heeft meer voordelen dan een oppervlakkige lijst met veel punten.
  3. Maak het persoonlijk. Focussen op mensen voor wie u dankbaar bent heeft meer effect dan te focussen op dingen waarvoor u dankbaar bent.
  4. Probeer eens te verminderen in plaats van te vermeerderen. Denk eens na hoe uw werkdag eruit zou zien als bepaalde mensen er niet zouden zijn, in plaats van enkel alle goede dingen bij elkaar op te tellen. Wees ook dankbaar voor de negatieve resultaten die u heeft vermeden of heeft kunnen omzetten in iets positiefs - probeer dat geluk niet voor vanzelfsprekend te nemen.
  5. Beschouw goede elementen als een ‘cadeau’. Dit zorgt ervoor dat u ze minder vanzelfsprekend vindt. Koester de goede ‘cadeaus’ die u heeft gekregen.
  6. Proef van verrassingen. Probeer gebeurtenissen die onverwacht of verrassend waren vast te leggen, omdat deze de neiging hebben om een sterker niveau van dankbaarheid op te roepen.
  7. Herschrijf als een gebeurtenis zich herhaalt. Schrijven over dezelfde mensen en dingen is OK, maar zoom eens in op een ander aspect van jullie relatie of van het moment in plaats van alles volledig te herhalen.
  8. Schrijf regelmatig. Of u nu dagelijks of wekelijks schrijft, engageer u om dit op regelmatige basis te doen. Maar …
  9. Overdrijf niet. Onderzoek toont aan dat af en toe schrijven (1-3 keer per week) voordeliger is dan dagelijks.
 
SOURCE - This practice is adapted from the Gratitude Journal practice featured on the Greater Good in Action website produced by UC Berkeley's Greater Good Science Center
 

Motiveer uw medewerkers

In deze onzekere periode, is de mentale gezondheid van uw medewerkers van groot belang. Wij staan meer dan ooit aan uw zijde om u te helpen.

Ontdek onze oplossingen