Menu
Blog Ondernemers

Wordt Facebook Messenger-abonnement dé marketinghype van 2019?

Ondernemers | 16 mei 2019 | Geschreven door Davy Courteaux

Na bulkmarketing via e-mail en sms steekt een nieuw fenomeen de kop op: mass messaging via Messenger. Het principe: in één klik zoveel mogelijk abonnees bereiken op een van de populairste chatplatformen.
Stel u voor: u promoot uw nieuwste productlancering bij duizenden abonnees tegelijk. Die reppen zich massaal naar uw website. Want haast iedereen gebruikt Messenger. En checkt meermaals per dag zijn berichten – zónder vrees voor een reclametsunami. Te mooi om waar te zijn? Niet als u ervan profiteert vóór de methode aan kracht inboet door eventueel misbruik. Waarop wacht u nog?  Om uw eerste campagne op poten te zetten, moet u nog drie dingen doen.

Wordt Facebook Messenger-abonnement dé marketinghype van 2019?
1. Abonneer u op een extern platform
Net zoals bij massamailings, sluit u zich aan bij een extern platform dat toelaat om gegevens te verzamelen en berichten te sturen. Amerikaanse voorbeelden zijn ChatFuel en Manychat. De Belgische topper in zijn categorie is Chatbot-plus.com
 
2. Vraag toestemming voor ‘chatberichten op basis van een abonnement’
Aangesloten bij een extern platform? Dan dient u bij Facebook een verzoek in om berichten te sturen via het Messenger-platform. Lees de voorwaarden grondig na, vraag eventueel advies en vul het aanvraagformulier zo helder mogelijk in. U wint het vertrouwen van Facebook niet zomaar. Het is een kwestie van geduld en volharding. Om u een idee te geven: ik moest het formulier liefst acht keer invullen …
Zo krijgt u toegang tot het formulier: bedrijfspagina >> instellingen >> Messenger-platform (menu aan de linkerkant)
 
3. Bouw een community
U heeft een externe partner én de goedkeuring van Facebook om chatberichten te versturen? Tijd om uw community te bouwen! Denk eraan: u mag abonnees alleen uitnodigen via Messenger. Organiseer bijvoorbeeld een wedstrijd en vraag uw community om via een privébericht de code CADEAU te sturen. Zo start u een automatisch gesprek en verzamelt u gegevens. Vanaf dan krijgt uw contactpersoon bij elk bericht een pushmelding.
 
Op naar uw eerste Messenger-actie!
Wordt Facebook Messenger-abonnement dé marketinghype van 2019? Op basis van mijn ervaringen, zeg ik volmondig ja. Ik wist na amper 3 uur, en met een community van 900 mensen, 200 cinemastoelen te vullen – een extreem hoge respons dus. Ik ben nog volop aan het experimenteren, maar zie alleen maar pluspunten voor uw commerciële en communicatiestrategie.

 
0 Reactie(s) Verberg/toon commentaren
Geen reactie.
Geef een reactie