Menu
Blog Ondernemers

Zo vergroot u uw zichtbaarheid op LinkedIn

Ondernemers | 25 juni 2020 | Geschreven door Alexia Vananderode

Zoals u weet, is het als ondernemer cruciaal om aanwezig te zijn op sociale media. Afhankelijk van uw sector kan LinkedIn het uitgelezen kanaal zijn om uw zichtbaarheid te vergroten. Maar hoe pakt u dat aan?

Zo vergroot u uw zichtbaarheid op LinkedIn
Onder de socialemedia-kanalen wordt LinkedIn gezien als het zakelijke platform. Mensen gebruiken LinkedIn vooral professioneel, bijvoorbeeld om een nieuwe job te zoeken of om vacatures te plaatsen en talent te vinden. Gebruikers blijven er ook op de hoogte van de nieuwste businesstrends, doen er inspiratie op en vinden er professioneel advies. Met een sterke aanwezigheid op het platform kunt u uw eigen zichtbaarheid en die van uw bedrijf vergroten, relaties opbouwen en misschien wel nieuwe klanten vinden.

Op LinkedIn zijn twee zaken belangrijk: uw profiel en uw activiteit. Uw profiel is het eerste waaraan u wilt werken. Het telt als een digitaal cv en is het eerste wat mensen zien als ze u willen contacteren.
 
Wilt u een goede eerste indruk maken? De infographic vertelt u hoe uw profiel te optimaliseren in 6 stappen

Is uw profiel geüpdatet? Dan is uw activiteit aan de beurt. Alleen daarmee wordt u gezien en versterkt u uw aanwezigheid. Misschien denkt u nu: er zitten zoveel mensen op LinkedIn, hoe ga ik ooit zichtbaarder worden en de juiste mensen bereiken? Wij lichten het toe in drie stappen.

1. Breid uw netwerk uitAls u wilt dat meer mensen uw content zien, moet u uw netwerk uitbouwen. Maak connecties met mensen die u kent, zoals collega’s, ex-collega’s en klanten. En ook met mensen die u nog niet kent, maar met wie u wel zaken wilt doen of die u wilt volgen omdat ze een thought leader zijn in uw sector. Vraag hen om een connectie te maken zodat u elkaars berichten ziet.

Kleine tip: als u een connectieverzoek stuurt, kunt u een boodschap toevoegen. Doen! Dat maakt uw verzoek persoonlijker en breekt meteen ook het ijs voor een later gesprek. U kunt ook lid worden van groepen die interessant zijn voor u en uw zaak, en zelfs concurrenten volgen om te weten wat ze doen.

2. Wees actiefNu uw netwerk groeit, is het tijd om in actie te schieten en uw expertise te delen. Door berichten te publiceren, artikels te schrijven en te reageren op andermans content, toont u uw expertise en interesse. En communiceert u meteen ook met de juiste mensen voor uw business. Als u zichtbaarder wilt worden, moet u weten dat bepaalde factoren u kunnen helpen om het LinkedIn-algoritme te volgen. Dat algoritme zal onder andere bepalen of uw content getoond wordt op de newsfeed van andere mensen. Niemand weet hoe het algoritme precies werkt. Maar we hebben wel enkele tips en tricks om uw kans op zichtbaarheid te vergroten. Naast een sterk profiel en een ruim netwerk kunt u ook:

- Interageren
Interactie is cruciaal voor uw zichtbaarheid. LinkedIn wil dat zijn leden communiceren, interageren en professionele topics delen omdat het kanaal zo interessant wordt. Interageren doet u door content die u leuk vindt te delen of te liken, of – nog beter – erop te reageren. Reacties zijn enorm krachtig op LinkedIn en geven u een pak meer visibiliteit dan likes en shares. Waarom? Met een reactie start u een conversatie, en dat is precies wat LinkedIn wil. Een andere interactiemanier: privéberichten sturen naar mensen met wie u iets wilt bespreken.

- Uw content personaliseren
Wilt u dat mensen stoppen met scrollen zodra ze uw bericht zien? Maak uw content dan aantrekkelijk. Focus op uw afbeelding of video, want dat is het eerste waarnaar mensen kijken. Maak het persoonlijk, wees authentiek: dat is wat mensen zoeken. Afbeeldingen of video’s van uzelf, op kantoor, wanneer u werkt aan uw business of met klanten en collega’s doen het beter dan branded visuals en stockafbeeldingen.
Vertel uw verhaal of doe uw passie uit de doeken. Probeer nooit uw bedrijf op een onpersoonlijke manier te verkopen. Als uw content persoonlijk is, nemen mensen de tijd om alles te bekijken en te reageren, en vergroot uw zichtbaarheid. Publiceer regelmatig, maar ook niet té veel – nooit meer dan één keer per dag.

- # gebruiken
Met hashtags vergroot u de zichtbaarheid van uw content omdat u mensen buiten uw netwerk bereikt die interesse hebben in uw boodschap.
Hoe werkt het? Elk LinkedIn-profiel kan hashtags volgen. Vaak zijn die gelinkt aan interesses. Iemand in de evenementensector zal bijvoorbeeld #eventmanagement, #communicatie of #promotie volgen.
Bekijk het nu eens van de andere kant. Wie wilt u bereiken met uw content? Voeg de hashtags toe die uw doelgroep mogelijk volgt. Zorg wel dat de hashtags passen bij uw content en bedrijf. Kies een paar hashtags die u regelmatig gebruikt om relevant en zichtbaar te blijven. Geen idee welke hashtags het best werken? Typ ze in de zoekbalk van LinkedIn. U ziet dan hoeveel mensen de hashtag volgen. Hoe meer volgers, hoe groter de kans dat u meer mensen bereikt.

3. MeetNu u weet hoe u zichtbaarder wordt, mag u niet vergeten om uw inspanningen te meten. Check daarbij drie indicaties.

De eerste is het aantal views van uw berichten. Dat staat onder uw post. Vergelijk verschillende berichten om te zien welke de meeste views halen. En ontdek welk type publicatie het best presteert voor u en uw netwerk.
De tweede indicatie is uw social selling index (ssi). Die toont hoe effectief u LinkedIn gebruikt en is gebaseerd op vier factoren. Ontdek er hier meer over. De index krijgt elke dag een update en stijgt als u bovenstaande tips effectief toepast.
De derde indicatie is hoeveel connecties u hebt. Want als u uw netwerk uitbouwt, vergroot u ook uw zichtbaarheid.

Check deze drie indicaties regelmatig om te zien hoe goed u bezig bent en om uzelf te motiveren om actief te blijven op LinkedIn.

ConclusieLinkedIn is hét professionele socialemedia-kanaal. Mensen zoeken er volop naar connecties en oplossingen. Wacht niet, optimaliseer uw profiel en blijf actief – het bovenstaande advies zal u daarbij helpen. U zult zien dat u zichtbaarder wordt en u kunt relaties opbouwen die interessant zijn voor uw bedrijf.



Nood aan tips en advies op maat van uw zaak?

  Stel uw vraag aan één van onze experts!