Menu
Blog Ondernemers

Uw bedrijf op Facebook in 7 stappen!

Ondernemers | 26 oktober 2018 | Geschreven door Davy Courteaux

U bent er klaar voor? U wil uw aanwezigheid op Facebook verder uitbouwen via een Facebookpagina voor uw bedrijf? Maar u weet niet goed hoe eraan te beginnen?

Uw bedrijf op Facebook in 7 stappen!
Hieronder vindt u 7 stappen die u meteen op weg helpen:
 
1) Het belang van een goede Facebooknaam
Idealiter kiest u voor dezelfde naam als uw bedrijf. Een naam die bovendien beschikbaar is op de verschillende sociale mediakanalen die u wilt gebruiken. Zo kunt u op een visitekaartje of op een netwerkavond één naam vermelden voor al uw sociale mediakanalen. Dat onthouden mensen veel beter!
 
Een goede naam vinden is echter gemakkelijker gezegd zijn dan gedaan. Want net zoals voor domeinnamen zijn veel Facebooknamen al ingenomen. Haal daarom de strateeg in uzelf naar boven en neem voldoende tijd om een goede naam te vinden. Uw naam is immers uw online uithangbord.
 
Het volgende artikel kan u helpen om een wervelende naam te bedenken.
 
2) Controleer de beschikbaarheid van de gepersonaliseerde URL
Heeft u de ideale naam voor uw pagina gevonden? Voor u verder gaat is controleert u best of de gepersonaliseerde URL beschikbaar is. Het is immers mogelijk dat de naam van uw pagina nog beschikbaar is… maar niet de URL!

Een voorbeeld: uw bedrijf en uw pagina hebben “Securex” als naam. Een ideale URL zou dan zijn: www.facebook.com/securex. Facebook kan u op dat moment laten weten dat Securex als paginanaam wel degelijk mogelijk is. Maar op het moment dat u de URL wil personaliseren, krijgt u dan het bericht: Sorry, de gepersonaliseerde link bestaat al!
 
Wat dan? Dan kan u eventueel een URL genereren die lichtjes verschilt van uw paginanaam, bijvoorbeeld facebook.com/securexBE… Dat wil zeggen dat u op uw visitekaartjes en tijdens ontmoetingen de namen van de verschillende kanalen moet verduidelijken: “Mijn naam, dat is Securex… maar op Facebook is het SecurexBE… 
 
Denk er dus tijdig aan om de beschikbaarheid van de URL op Facebook te controleren… Maar ook op de andere sociale mediakanalen die u gaat gebruiken.
 
3) Kies de juiste categorie van paginaFacebook ‘duwt’ pagina’s graag in een categorie. De uitdaging bestaat erin om de juiste categorie te kiezen! Op die manier wordt uw pagina sneller gevonden en stelt Facebook een reeks standaard parameters in. Kiest u bijvoorbeeld voor de categorie “Nonprofit Organization”, dan zal u inzamelacties kunnen organiseren. Dat is een parameter die uitsluitend voor die categorie bestaat.
 
Al op het tweede tabblad tijdens de creatie van uw pagina vraagt Facebook u om een categorie te kiezen. Als u op dat moment nog niet zeker bent over het hokje waarin uw bedrijf het beste past, geen paniek. U kunt de categorie later wijzigen via “About”.
 
4) De identiteit van uw pagina Een profielfoto, een coverfoto, en klaar is Kees? Toch niet. Over de identiteit van uw pagina denkt u best goed na. Schakel indien nodig een professionele graficus in. De foto’s moeten kwalitatief hoogstaand zijn en in lijn met wat uw bedrijf wil uitstralen. Vermijd ‘ruis’ op uw pagina, overbodige informatie. Uw pagina is als een vitrine van een fysieke winkel: een mooi en verzorgd uitstalraam trekt volk aan. Voor een Facebookpagina geldt net hetzelfde.

Let ook op de volgende punten:
  • Respecteer uw visuele identiteit (kleuren en lettertype van uw logo).
  • Denk aan de “responsiviteit” van de website. Alle elementen moeten netjes zichtbaar blijven, zowel op de computer als op de smartphone.
  • Kies het juiste formaat: in .PNG. Afmetingen: 180 x 180 pixels voor de profielfoto en 828 x 325 pixels voor de coverfoto.
Uw pagina begint ondertussen vorm te krijgen. Het is nu tijd om het gedeelte “About” onder handen te nemen. Deel zoveel mogelijk relevante informatie over uw bedrijf. De bezoeker krijgt zo de bevestiging dat hij of zij op de juiste pagina zit en het is ook goed om online gevonden te worden. Vergeet ook niet om de categorieën “Geschiedenis” en “Teamleden” aan te vullen. Deze zijn zichtbaar op uw homepagina.
 
5) Organiseer het menu volgens uw voorkeuren
Een ander belangrijk element: het menu dat de gebruiker doorheen je pagina gidst. Het menu bepaalt ook hoe de verschillende elementen georganiseerd zijn in het centrale deel van uw homepagina. Dat is het meest bekeken deel.

Wilt u dat de bezoeker de meest recente posts als eerste ziet? Dan moet “Posts” net onder “Home” staan. Zijn de foto’s belangrijker? Dan plaatst u de tab “Photos” omhoog in het menu.
 
6) Doe aan crossposting met andere pagina’s
Crossposting is een minder bekende maar daarom niet minder belangrijke functie. Wat is Crossposting? Het delen van video’s zonder de knop “share” te moeten gebruiken en zonder video’s te moeten uploaden… U wint tijd en uw posts kunnen op korte tijd viraal gaan.

Door de evolutie van algoritmes is het steeds moeilijker om op te vallen op de sociale media, zelfs met kwalitatief sterke inhoud. Het is dus belangrijk om samen te werken met andere pagina’s die inhoudelijk interessant zijn voor uw business.

Crossposting is de beste manier om de samenwerking officieel te maken. Meer informatie over crossposting vindt u hier. 
 
7) Publiceer uw eerste postsIn deze fase start u met het uitnodigen van vrienden! Maar niet te snel… De tijd dat we iets liken om iemand een plezier te doen is voorbij. Zelfs onze beste vrienden zijn veeleisend geworden, en dat is maar goed ook. Het is beter om 10 volgers te hebben die oprecht geïnteresseerd zijn in uw inhoud dan 100 mensen die u volgen omdat ze u graag zien. Vooraleer u op “Invite friends” klikt, publiceert u 3 posts die de bezoeker meer vertellen over waar uw bedrijf voor staat. Varieer zoveel mogelijk: een foto, een video en een artikel bijvoorbeeld. U zou wel eens versteld kunnen staan van de interesse die sommige mensen kunnen hebben in uw pagina!
 
0 Reactie(s) Verberg/toon commentaren
Geen reactie.
Geef een reactie