Menu
Blog Ondernemers

Uw bedrijf online: 4 checks om juridisch in orde te zijn

Ondernemers | 02 oktober 2019 | Geschreven door Frederik Dhont

Noem eens één bedrijf of organisatie die géén impact ondervindt van internet, sociale media en smartphones? (Terwijl u nadenkt, haal ik even een koffie… ) En heeft u voorbeelden gevonden? Misschien wel, maar één ding staat vast: digitalisering heeft de ondernemerswereld ingrijpend veranderd.

Uw bedrijf online: 4 checks om juridisch in orde te zijn
Zo is dierenarts Anne mobiel vindbaar via Google My Business. Op haar site kunt u ook online een afspraak maken. Eventplanner Patrick verzamelt dan weer heel wat persoonsgegevens van gasten, klanten en leveranciers op zijn cloud. En bij interieurzaak Alex kunt u niet enkel rondneuzen in de winkel, maar ook in de webshop. Digitalisering maakt veel dingen makkelijk, maar u moet ook enkele regels naleven.

1. Maak duidelijk wie u bentUw naam, adres en ondernemingsnummer vermelden is niet enkel handig, maar ook wettelijk verplicht. Ja, zelfs op Facebook! Vennootschappen, verenigingen en sommige vergunningplichtige bedrijven moeten nog enkele extra zaken vermelden. Tot slot mogen ook een e-mailadres en telefoonnummer tegenwoordig niet meer ontbreken. 
 
  • Welke contactgegevens mogen niet ontbreken op úw site en facebookpagina? Doe nu de check!

  • 2. Zorg voor een transparante webwinkelDoet uw bedrijf aan onlineverkoop? Dan eist de wet dat u transparant communiceert over de totaalprijs en de basiskenmerken van uw producten. Ook de bestel-, betaal- en leveringsmogelijkheden legt u best helder uit, samen met een woordje uitleg over het herroepingsrecht. Webshops die niet transparant genoeg communiceren – en dat zijn er helaas heel wat – riskeren sancties.
     
  • Laat niets aan het toeval over en maak uw webshop transparant in 7 stappen!

  • 3. Algemene voorwaarden: alles goed geregeld op één plekAlgemene voorwaarden opstellen is niet verplicht, maar in de praktijk zijn ze haast onmisbaar. Zeker als u online aan consumenten verkoopt, zijn ze de ideale manier om aan uw wettelijke informatieplicht te voldoen.
    Eén grote tip: ga niet zomaar voorwaarden kopiëren van uw concurrenten of uit modellen die u gratis op het internet vindt. U riskeert niet alleen een inbreuk op het auteursrecht, bovendien is de kans groot dat u eindigt met clausules die onvolledig zijn en die u niet kan afdwingen. Een ervaren jurist kan voor u controleren of uw voorwaarden optimaal afgestemd zijn op uw sector, werkwijze en regelgeving
     
  • Wat staat er in algemene voorwaarden, en waar moet u ze plaatsen?

  • 4. Een beetje privacy alstublieft?Mensen stellen zich steeds meer vragen bij wat bedrijven met hun gegevens doen en mogen doen. Meer nog, sinds de intrede van strengere Europese privacywetgeving (de fameuze GDPR) moeten organisaties bewijzen dat ze privacy serieus nemen.

    Weet u voldoende welke persoonsgegevens u bijhoudt, en of u die eigenlijk mag bijhouden? Communiceert u hier transparant over naar het publiek? En heeft u goede afspraken gemaakt met uw leveranciers?
     
  • Twijfel niet langer, en zet deze 4 belangrijke GDPR-stappen

  • Hulp nodig om uw bedrijf online juridisch in orde te stellen? Onze juridische experten helpen u graag verder.

      Contacteer ons
    0 Reactie(s) Verberg/toon commentaren
    Geen reactie.
    Geef een reactie