Menu
Blog Werkgevers

Weten uw medewerkers hoe om te gaan met telewerk?

Werkgevers | 11 februari 2019 | Geschreven door Amélie Latourelle

De definitie van telewerk: ‘beroepswerkzaamheden die u op afstand (van een bedrijf) uitvoert dankzij telecommunicatie’. Door de technologische revolutie nemen de problemen rond mobiliteit en flexibiliteit in het arbeidsleven alsmaar grotere proporties aan. Het gevolg? Meer en meer werknemers willen thuiswerken.

Weten uw medewerkers hoe om te gaan met telewerk?

Telewerk biedt een reeks voordelen. Sommige studies bevestigen dat thuiswerken ongerustheid en stress vermindert. Wilt u een succesvol intern telewerkbeleid? Dan moet u wel een kader vastleggen.
 
Eerst en vooral moet u er zeker van zijn dat uw medewerkers over de noodzakelijke technologie beschikken. Een computer en een snelle internetverbinding zijn natuurlijk onmisbaar. Daarmee kunnen uw werknemers hun opdrachten behoorlijk uitvoeren zonder dat hun fysieke aanwezigheid op kantoor vereist is.
 
Hebt u veel werknemers? Dan is goede onderlinge communicatie heel belangrijk. Er zijn hulpmiddelen, zoals callcentersoftware, die een prima telefonische dienstverlening voor klanten en tussen collega’s garanderen.
 
Toch is het niet genoeg om alleen de nodige hulpmiddelen ter beschikking te stellen. Bij thuiswerk worden uw mensen gemakkelijk afgeleid. Het vereist dus een goede organisatie en de nodige ‘zelfdiscipline’ om te vermijden dat ze minder goed presteren. Geef uw medewerkers omkadering en help hen om niet in valstrikken te trappen. Daarvoor enkele adviezen:
 
Attitude en engagementDat is het belangrijkste aandachtspunt om thuiswerk te doen slagen. Op kantoor hebben uw werknemers geen andere opties dan te werken. Thuis ligt dat een pak ingewikkelder: afleiding loert er om elke hoek. Daarom is het belangrijk dat zij het uit vrije wil doen en dat ze zich een goede werkhouding aanmeten.
 
Zorg voor werkomgeving
Voor optimale concentratie moeten zij een goede werkplek uitzoeken: een geschikte plaats, goed verlicht, met een comfortabele stoel en ver van ruimtes in het huis waar huisgenoten over en weer lopen.
 
Een goed advies: trek na het ontbijt andere kleren aan en vermijd in pyjama aan de slag te gaan. Volgen uw werknemers dezelfde stappen als wanneer ze naar hun kantoor vertrekken? Dan bevordert dat hun arbeidsingesteldheid.

Het spreekt vanzelf dat u deze factoren niet altijd kunt controleren. Het belangrijkste doel van deze adviezen is dan ook niet dat u een controlebeleid invoert op de omgeving waarin uw medewerkers telewerken. Toch zijn een aantal suggesties bij de start altijd zinvol.
 
Plan opdrachten en werkroosterWie telewerkt, moet zich goed organiseren. En zijn werkschema voor de dag inplannen voor hij aan de slag gaat. Moedig uw medewerkers aan om taken af te wisselen – opdrachten die veel tijd vragen met kortere. En om vast te leggen hoeveel tijd ze aan elke opdracht willen besteden. Sommige werknemers trappen in de val om hun werkschema niet na te leven. De ene werkt tien uur aan een stuk zonder dat te beseffen. Een andere is minder efficiënt. Help hen, coach hen om een werkschema te respecteren. Want aan het einde van de rit mag een dag telewerk maar weinig verschillen van een dag op kantoor.
 
Telewerk geeft uw medewerkers de kans om hun werk te organiseren rond hun noden, om op een comfortabele en heel persoonlijke wijze aan de slag te gaan. Maar daarvoor zijn engagement en structuur een onmisbare basis. Engageren uw medewerkers zich en biedt u hen de kans om te telewerken? Dan verhoogt dat hun persoonlijke tevredenheid en hun levenskwaliteit. Waarop wacht u nog?

0 Reactie(s) Verberg/toon commentaren
Geen reactie.
Geef een reactie