Login
Service Contact Lex4You
Login
Ondernemers

Schrijven voor het web: 5 fouten te vermijden als ondernemer [checklist]

In het digitale tijdperk wilt u prospects en klanten aantrekken door middel van het internet. En daar heeft u gelijk in. Maar schrijven voor het web vereist een minimale basiskennis om mislukkingen te vermijden. Ontdek de vijf typische fouten die ondernemers maken bij het schrijven van webteksten en hoe u internetgebruikers aan de haak slaat en aanzet tot actie.

Laatst bijgewerkt op 10 maart 2020 door Marie Dalleur

Webteksten schrijven? Dat is een uitstekend idee om de interesse van uw prospects en klanten op te wekken en hen aan te zetten tot actie... op voorwaarde dat u deze vijf fouten vermijdt!


Fout 1: slordige titels

De titel is het belangrijkste onderdeel van uw webpagina: het is het eerste wat uw prospects en klanten lezen. Hij moet hun dus een goede indruk geven en hun interesse onmiddellijk opwekken. Anders... gaan ze ergens anders. Misschien wel naar een concurrent.

Dankzij goed uitgewerkte titels trekt u de aandacht van de internetgebruikers, zet u hen aan om verder te lezen en wie weet misschien een beroep te doen op uw diensten!


Hoe stelt u een doeltreffende titel op?


  • Wees overtuigend en direct: leg de lezer uit wat het voordeel is van verder lezen.
  • Beken kleur: geef het onderwerp van de tekst aan in het begin van de titel.
  • Wees duidelijk: vermijd jargon, afkortingen en ingewikkelde termen.
  • Blijf kort en bondig: beperk uw titels tot 8 à 10 woorden.
  • Stel uw lezer vragen: formuleer uw titel in vraagvorm.
  • Wek interesse op: prikkel de nieuwsgierigheid van de lezer, zonder hem te misleiden. Elke titel bevat een belofte die u moet houden!

Fout 2: onpersoonlijkheid

Elke keer dat uw website en app gebruikt worden, is dit een gesprek dat begonnen werd door de internetbezoeker
Janice Redish (Letting Go of the Words)

Het is niet omdat er een scherm tussen zit dat u koud en afstandelijk moet lijken. Webteksten schrijven is een gesprek met uw (toekomstige) klanten: ga de dialoog aan en bouw een relatie op aan de hand van de discussie.

Behalve authenticiteit en warmte uitstralen, zal een persoonlijke, eenvoudige en directe webcopy de interesse van uw lezers opwekken en vasthouden. Hij zal uw inhoud en uw bedrijf in hun geheugen graveren.


Hoe adresseert u uw lezers?


  • Schrijf zoals u praat: een te formele webcopy creëert afstand.
  • Denk aan de lezer: zie hem als een persoon, niet als een onbepaald publiek.
  • Gebruik geen onpersoonlijke stijl: gebruik de eerste persoon (“ik” of “wij”) en richt u direct tot de lezer (“u”).
  • Spreek de internetgebruiker aan: betrek hem in uw content en stel vragen.
  • Wees natuurlijk: gebruik korte zinnen. Soms zelfs zonder werkwoord. Of beginnend met een voegwoord.
  • Maak gebruik van emoties om de betrokkenheid te vergroten: laat uw lezer niet onverschillig, laat uw persoonlijkheid aan het woord.
  • Stel een vloeiende tekst op: lees hem luidop. Het is geen toespraak of opstel.

Fout 3: alleen maar over uzelf praten

Uw doel is de mensen die u wilt raken helpen, waarde creëren voor hen en inhoud creëren die zo nuttig is dat ze u ervoor zullen bedanken...
Ann Handley (Everybody writes)

U zet zich met hart en ziel in voor uw bedrijf. Wat is er dan natuurlijker dan dit in de verf zetten? Grove fout: uw lezers interesseren zich niet in u. Ze zoeken een oplossing voor hun probleem, een antwoord op hun vraag of een middel om hun doelen te bereiken.

Door te bewijzen aan uw lezers dat u hun verwachtingen, behoeften en uitdagingen kent en begrijpt, wint u hun vertrouwen. De ideale basis om een commerciële relatie te beginnen of voort te zetten.


Hoe de interesse van uw lezers opwekken?


  • Zet uw klanten op de voorgrond: gebruik zoveel mogelijk “u” in plaats van “ik” of “wij”.
  • Toon empathie.
  • Identificeer hun problemen en beantwoord ze door de voordelen van uw oplossingen te presenteren.
  • Maak gebruik van hun woordenschat en voorbeelden uit hun realiteit.

Fout 4: te veel zeggen

Internetgebruikers lezen niet: ze scannen de inhoud op zoek naar een interessant en opvallend element. Wees dus zo kort mogelijk in uw webcopy. Daarmee helpt u uw lezers uw inhoud gemakkelijker en sneller te begrijpen. En u geeft hun vooral zin om verder te lezen.


Hoe maakt u een webcopy luchtig?


  • Dwaal niet af: behandel telkens één enkel onderwerp.
  • Pas de omgekeerde piramide toe: begin met de conclusie en treed daarna in detail.
  • Wees kort: stel zinnen op van 10 à 15 woorden. En alinea's van maximum drie zinnen, met één idee per alinea. Scheid ze door middel van tussentitels.
  • Gebruik lijstjes met opsommingstekens of genummerde lijstjes.
  • Houd het eenvoudig: gebruik de actieve vorm, een directe en ritmische stijl, eenvoudige zinnen.
  • Vermijd ingewikkelde woorden en jargon.
  • Zet belangrijke woorden in vetgedrukte letters.
  • Wissel af met visueel materiaal voor meer luchtigheid: afbeeldingen, video's en nuttige en informatieve graphics.

Fout 5: niet aanzetten tot actie

Internetgebruikers willen geleid worden. En u, u verwacht waarschijnlijk ook iets van hen: dat ze u contacteren, commentaar achterlaten, een offerte aanvragen, uw catalogus downgraden of zich abonneren op uw nieuwsbrief. Toon hun de weg: gebruik een call to action (oproep tot actie).


Hoe zet u uw lezers aan tot actie?


  • Gebruik één call to action: als er te veel opties zijn, kan de lezer zich verloren voelen.
  • Herhaal de call to action in verschillende vormen: een link, een knop, een visual... 
  • Wees kort en concreet.
  • Gebruik positieve termen. “Vind de auto van uw dromen” in plaats van “Zoek de auto van uw dromen”.
  • Geef de voorkeur aan de actieve vorm en zelfs de gebiedende wijs.
  • Houd uw belofte: zorg voor samenhang tussen de call to action en het resultaat van de actie.

Doeltreffende webteksten schrijven = betere resultaten

Nu kent u de vijf fouten die u dient te vermijden voor een doeltreffende webcopy. Om uw lezers te vangen, te doen lezen en vooral aan te zetten tot actie. De bal ligt in uw kamp.

Marie Dalleur
Digital marketeer

Ik ben een ‘no-fluff’ digital marketeer en een liefhebber van inbound marketing die ondernemers en organisaties helpt zich te onderscheiden van hun concurrenten en meer omzet te genereren.
Hoe? Door actuele, relevante en nuttige inhoud te creëren om hun doelgroepen naar hun diensten te leiden, vertrouwen in hun merk op te bouwen en uiteindelijk winstgevende acties te stimuleren.

Volg mij op LinkedIn.

Dit zou u ook kunnen interesseren