Menu
Blog Ondernemers

Marketing en communicatie in tijden van crisis: zo pakt u het aan

Ondernemers | 14 mei 2020 | Geschreven door Magali De Reu

Ziet u als ondernemer of freelancer een terugval in de vraag naar uw product of dienst? Dan voelt u zich misschien geneigd om ook te bezuinigen op marketing en communicatie. Omdat u denkt dat uw doelpubliek er momenteel toch geen oren naar heeft.

Marketing en communicatie in tijden van crisis: zo pakt u het aan
Niets is minder waar: deze coronacrisis biedt u net een hoop opportuniteiten om uw marketing scherp te stellen. Laten we eens kijken naar hoe u best te werk gaat. 

1. Blijf communiceren, maar pas eventueel uw boodschap aanHier las u misschien al dat u idealiter bereikbaar blijft voor uw klanten.
Stop zeker niet met communiceren. Want dan is het achteraf nog moeilijker om weer visibiliteit en vertrouwen op te bouwen. Maar dat betekent niet dat u zomaar moet communiceren omdat het moet. Relevantie primeert!

Kijk zeker ook na in welke mate u best uw kernboodschap wijzigt. Verkoopt uw bedrijf sportkledij, dan staakt u best alle communicatie over training in een fitnesscentrum. Bent u actief in de evenementensector? Ga dan na of u eventueel een online variant van een event kunt opzetten. 

Of waarom zet u geen webinar op poten? Het is de ideale manier om in contact te blijven met bestaande klanten. Pols naar hun noden, en speel er inhoudelijk of met uw aanbod op in. Maak uw bedrijf toegankelijker dan ooit door uw kennis te delen. Wedden dat u daar nog lang de vruchten van plukt? 

2. Sta stil bij de impact van uw marketingactiviteitenHoe doet uw onderneming het? Zijn de blogartikels die u produceert voldoende relevant? Bent u top-of-mind bij uw klanten? U begrijpt het al: dit is het uitgelezen moment om uw marketinginspanningen te evalueren. Meten is weten!  

Voor veel zelfstandigen begint dat bij de statistieken van de website, misschien wel de heilige graal van uw marketing- en communicatiestrategie. Google Analytics is een uitstekende en populaire tool om de impact van uw investering in kaart te brengen: 
  • Hoeveel mensen bezochten uw website, en keerden nadien terug? Detecteer pieken en dalen, en kijk naar mogelijke oorzaken.
  • Welke zijn de meest populaire verkeersbronnen? Zet u regelmatig campagnes op via sociale media, dan kunt u kijken hoeveel bezoekers via deze kanalen op uw website belandden. 
  • Hoe lang vertoeft de gemiddelde bezoeker op uw website? Verlaat het merendeel de startpagina van uw website binnen enkele seconden, dan zijn de designs of teksten mogelijk vatbaar voor verbetering. 
  • Wat is de gemiddelde leeftijd van deze gebruikers en waar wonen ze? Misschien ontdekt u zo onontgonnen potentieel. 
  • Blijft het bij bezoeken, of voeren ze een actie uit? U heeft niets aan een hoop bezoekers die nooit overgaan tot aankoop of het contactformulier op uw website niet eens hebben gezien. 

3. Ga aan de slag met wat u al heeftNadien kunt u op zowel technisch als inhoudelijk niveau aanpassingen doen. Probeer in de eerste plaats quick wins te vinden, en experimenteer naar believen. Dat is de beste manier om te kijken wat al dan niet werkt.

Wat inhoud betreft, hoeft u zeker niet from scratch te beginnen. Kijk vooral naar wat u al ter beschikking heeft:
  • Werk verouderde informatie bij
  • Bundel verschillende artikels in een nieuwe whitepaper 
  • Recycleer populaire content van uw website voor posts op social media 
  • Interview een van uw klanten voor een testimonial
  • Maak slapende klanten wakker met een originele nieuwsbrief  

En meet ook het resultaat van deze inspanningen. Houd nauwgezet bij welke thema’s en invalshoeken aanslaan. U wordt er enkel wijzer door én u kunt deze inzichten meenemen naar de toekomst! 


Nood aan advies op maat van uw zaak?

  Stel uw vraag aan één van onze experts!
0 Reactie(s) Verberg/toon commentaren
Geen reactie.