Menu
Blog Ondernemers

Een gezonde ochtendroutine als ondernemer

5 makkelijke en dus haalbare tips
Ondernemers | 13 augustus 2020 | Geschreven door Oliver Op de Beeck

Elke ochtend krijgt u opnieuw de kans om uw dag fris en monter te beginnen. Maar hoe zorgt u ervoor dat u optimaal kunt starten? In dit blogartikel deel ik met plezier een aantal tips omtrent een gezonde ochtendroutine.

Een gezonde ochtendroutine als ondernemer
1. Een perfecte ochtend begint de dag ervoorGoed begonnen, is half gewonnen. Een sterke start van de dag begint met een heerlijke nachtrust. Rust is noodzakelijk om de hersenen de kans te geven ervaringen te verwerken en om het lichaam te laten recupereren. Wie niet of onvoldoende diep slaapt, kan dus ook niet goed uitrusten.

Veel ondernemers onderschatten hoelang ze moeten slapen. Misschien denkt u toe te komen met vijf uurtjes slaap, maar niets is minder waar. Een volwassene heeft gemiddeld zeven à acht uur slaap nodig per dag. Vijf uur slaap per dag is te weinig en dat geldt voor iedereen. Tijdens uw slaap passeert u namelijk verschillende fases. Voldoende diepe slaap is voor iedereen noodzakelijk om gedurende de dag efficiënt te kunnen functioneren. Tijdens deze fase recupereert het lichaam, en bouwt u energie op voor de volgende dag. 

De vijf fases van de slaapcyclus worden elke rustperiode vier tot vijf keer herhaald. Wanneer u echter slechts vijf uur slaapt, is de kans groot dat deze cyclus zich niet voldoende kunt herhalen, waardoor u dus minder uitgerust aan de dag begint. Met acht uur slaap per dag bent u zeker.

Tip: gebruik een slaap-app om uw slaappatroon te analyseren én verbeteren. De app Sleep Cycle wekt u bijvoorbeeld in uw lichte slaap. Op die manier heeft u niet het gevoel dat u moe wakker wordt. 

2. Laat uw smartphone in een andere kamerEen slechte gewoonte is tegenwoordig om in slaap te vallen en wakker te worden met de smartphone. We kijken nog snel naar het nieuws voordat we gaan slapen en als we wakker worden checken we meteen onze mailbox. Door dit te doen, overbelast u echter meteen uw brein.

U kunt best uw smartphone in de andere hoek van uw slaapkamer leggen of zelfs in een andere kamer in het huis. Zo kunt u makkelijker de verleiding weerstaan.

3. Geef uw brein de kans om te ontwakenDe dag begint u best met een fris glas water en een goed boek (of misschien de krant). Het brein is nog aan het ontwaken, door te lezen kunt u dit voeden. In de ochtend is uw brein ook het meest creatief en kan het het meeste informatie opslaan. Een goed boek, al dan niet relevant voor uw beroep, kan zorgen voor een enorme meerwaarde.

4. Kies voor een licht, gezond ontbijtWist u dat het verwerken van voeding enorm veel energie van uw lichaam vereist? Heeft u al gemerkt dat u na een zware lunch heel wat minder productief bent dan daarvoor? Dat komt, omdat uw lichaam alle zeilen moet bijzetten om al dat lekkers te verwerken.
Jammer genoeg wilt dat ook zeggen dat uw brein minder aandacht krijgt, en daardoor heeft u minder focus.
 
Daarom kunt u de dag best beginnen met een licht en gezond ontbijt, zodat u niet te veel energie verliest aan de verwerking hiervan. Kies altijd voor een bron van eiwitten, aangevuld met vetten en een minimale hoeveelheid koolhydraten. Dit kan bijvoorbeeld een gezonde yoghurt zijn met fruit en noten, of een proteïnerijke shake. U zult merken dat u meer energie heeft, ook al consumeert u minder.

5. Kom in beweging!Ik start de dag graag met een loopsessie of een kwartiertje zwemmen. Zo krijgt mijn lichaam een boost en weet het meteen dat het moet presteren. Dit is dan ook weer voordelig voor uw denken, want na een inspanning staat u weer op scherp.
Bijkomstig is het goed voor uw gezondheid en gewicht, waardoor u zich veel vitaler zal voelen doorheen de dag.
 
Tip: u kunt de fysieke inspanning ook omruilen voor ademhalingsoefeningen of yoga

Het is niet de bedoeling om meteen uw gehele ochtendroutine aan te passen, want dan zult u het moeilijk volhouden. Probeer stap voor stap uw patronen te veranderen, zodat het nieuwe gewoontes worden. Alleen zo kunt u ervoor zorgen dat u een gezonde ochtendroutine opbouwt.
 
Kunnen wij u ergens bij helpen? Stel hier uw vraag