Een business idee ontwikkelen in 3 stappen
- Bedenk een idee
- Werk het uit in een business plan
- Test uw idee uit
Hoe start u een bedrijf op? De eerste stap richting succes is een goed idee. Dat wil niet zeggen dat u een gat in de markt moet vinden. Of een compleet nieuw product moet ontwikkelen. Nee, maar een duidelijk uitgewerkt concept vergroot de kans op een succesvolle opstart van uw eigen zaak.
1. Een idee bedenken
Probeer eens onderstaande suggesties.
U heeft nog geen idee
-
Doe online inspiratie op. Bekijk websites over opkomende trends. Of laat u inspireren door websites over ideeontwikkeling.
-
Organiseer een brainstorm. Steek de koppen bij elkaar om een nieuw bedrijfsidee te bedenken of een bestaand idee verder te ontwikkelen.
-
Vind het warm water niet opnieuw uit. Een bestaand concept verbeteren leidt ook tot een goed idee. Ga na wat u kunt verbeteren. En onderzoek de (niet ingevulde) behoeften van de doelgroep.
U heeft wel al een idee
U wilt nagaan of u een goede ondernemer bent?
2. Business idee omzetten naar een businessplan
Start met een ondernemingsplan (ook businessplan genoemd) en beantwoord vragen zoals:
Dankzij een goed opgemaakt businessplan krijgt u zicht op de leefbaarheid van uw nieuwe zaak en heeft u een duidelijk plan voor ogen.
Maar ook na de opstart blijft een businessplan handig. Veel ondernemers nemen dat regelmatig (maandelijks of minstens jaarlijks) bij de hand om na te gaan of ze op schema zitten.
Pas daarom regelmatig uw ondernemingsplan aan uw situatie aan. Telkens als u ook naar de bank moet, voor uitbreidingen bijvoorbeeld, zullen ze ook naar uw plan vragen.
3. Test uw idee uit
U heeft een helder bedrijfsidee? Tof.
Waarschijnlijk bent u er rotsvast van overtuigd dat uw concept zal aanslaan. Toch loont het de moeite om de haalbaarheid van uw idee te testen. Want het zou jammer zijn om te investeren in een winkel of webshop die niet levensvatbaar is.
Dat doet u deels door een ondernemingsplan uit te werken, maar daarna is het de bedoeling om uw idee effectief te gaan toetsen aan de realiteit.
Stel uzelf enkele cruciale vragen:
-
Is uw idee gebaseerd op een duurzame behoefte? Of een tijdelijke trend?
-
Is er een markt voor uw product? Is de markt al verzadigd?
-
Is uw doelgroep bereid zijn gewoontes aan te passen om voor u te kiezen?
Hoe beantwoordt u deze vragen? Simpel: hou een korte enquête. Test uw bedrijfsidee uit bij vrienden, familie, kennissen of experts. Hun eerlijke feedback is goud waard. Het bevestigt uw project en levert ideeën op om het verder te verbeteren.
U hoeft ook geen schrik te hebben dat ze uw idee zullen stelen. Integendeel, misschien vindt u zo een partner om uw droom te realiseren.
U bent pas helemaal zeker of uw idee haalbaar is, als er mensen effectief voor willen betalen. De vraag waar veel startende ondernemers van wakker liggen is “Zal ik snel klanten hebben wanneer ik mijn eigen zaak start?”.
Daarom raden we aan om op voorhand aan prospectie te doen. Ga praten met contacten die u als uw doelpubliek beschouwt. Als uw verhaal hen koud laat, moet u misschien toch uw idee bijsturen. Al komt u daar liever nu achter dan als u al even gestart bent. Maar in het beste geval overtuigt u meteen al enkele mensen om klant te worden en neemt u een vliegende start!
Tip: Lees ook deze
5 belangrijke valkuilen voor ondernemers.
Is de markt rijp voor uw idee?
Bekijk en overloop hier uw persoonlijk stappenplan om van start te gaan als zelfstandige.
Bekijk hier uw stappenplan