Menu
Blog Ondernemers

Het Business Model Canvas: back to business

Ondernemers | 01 september 2020 | Geschreven door Burçin Alim

Door het tempo waarin de veranderingen de voorbije maanden elkaar opvolgden was het voor vele zelfstandigen moeilijk om voldoende na te denken over hun nieuwe activiteit(en) en hoe deze te integreren in het huidige business plan. Daarom willen we de tijd nemen om met u samen uw nieuwe activiteit of huidige activiteit onder de loep te nemen.

Het Business Model Canvas: back to business
Hieronder gaan we verder in op hoe u uw business terug kunt opbouwen door gebruik te maken van het Business Model Canvas of kortweg BMC.
 
Tips voor een heropstart kon u reeds lezen in deze blog.

Wat is het BMC?Even een misverstand de wereld uit helpen. Men dient niet enkel een businessmodel op te stellen bij het starten van een onderneming. In feite zou iedere ondernemer op regelmatige basis zijn businessmodel moeten evalueren. De coronacrisis dwingt ondernemers om hierbij stil te staan, om te kunnen overleven. 

Maar hoe begint u daaraan? Een handige tool om dat te doen is het Businessmodel Canvas. Het is een hulpmiddel waarmee u beschrijft hoe u waarde creëert en levert voor uw klanten.

Met behulp van 9 bouwstenen helpt het u bij het opzetten, uitwerken en aanpassen van uw business. 

9 bouwstenen van het Business Model Canvas
  1. Waarde propositie
  2. Klantrelaties
  3. Kanalen
  4. Klanten segmenten
  5. Kernactiviteiten
  6. Mensen en middelen
  7. Strategische partners
  8. Inkomstenstromen
  9. Kostenstructuur

1. Waarde propositie
Wat is de toegevoegde waarde voor de klant? Waarom zou de klant uw product of dienst moeten kopen? Probeer zeer precies te zijn in wat u onderscheidt van uw concurrenten. Hoe concreter u bent, hoe duidelijker uw meerwaarde voor de klant is.

2. Klantrelaties
Een tevreden klant is goud waard! Klanten zijn de motor van uw onderneming. Ze zorgen niet enkel voor de omzet, maar ook voor een goede imago van uw onderneming. Daarom is het belangrijk om een goede relatie met uw klanten op te bouwen. 

3. Kanalen
Via welke kanalen (communicatie-, distributie- en verkoopkanalen) bereiken uw producten en diensten de klant? Hoe worden klanten (groepen) op de hoogte gehouden van uw aanbod? Dit kan zowel offline als online zijn of een combinatie van beide.

4. Klanten segmenten
Welke doelgroep wilt u bereiken? Wie zijn uw klanten? Waar wonen ze? Wat is hun geloof? Wat is hun socio-economische achtergrond? 
Hoe goed uw product of dienst ook mag zijn: als u de juiste klant niet kunt bereiken heeft u een probleem. Het is belangrijk om uw toekomstige klanten goed in kaart te brengen en een profiel te schetsen. 

5. Kernactiviteiten
Wat zijn de kernactiviteiten van uw onderneming? Het is van groot belang om de focus op uw kernactiviteiten te behouden. Wie hiervan afwijkt verliest focus en dit meestal ten koste van kwaliteit.

6. Mensen en middelen
Welke middelen heeft u nodig om uw activiteiten uit te oefenen? Welke machines zijn er nodig om uw product te kunnen fabriceren? Neemt u personeel in dienst ? Zijn er intellectuele middelen nodig die moeten beschermd worden? Dit zijn enkele vragen die u zich kunt stellen.

7. Strategische partners
Wie zijn de belangrijkste partners met wie u samenwerkt? Welke samenwerkingsverbanden zijn essentieel voor uw aanbod? Welke diensten leveren zij u? Veel starters en ook gevestigde ondernemers kunnen voordeel halen uit samenwerking en cocreatie. Welke expertise  kan  u uitbesteden? Als u niet goed bent in administratie en cijfers besteed u dit best uit zodat u focust op belangrijke zaken. 

8. Inkomstenstromen
In deze bouwsteen staan uw inkomsten centraal. Logisch want uw bedrijf moet geld opbrengen!
De inkomstenstromen zijn een oplijsting van al uw inkomstenbronnen. U maakt hierin duidelijk waar de inkomsten vandaan komen. Hoeveel klanten heeft u minimaal nodig? Hoe bepaalt u de prijs van uw product of dienst?

9. Kostenstructuur
Tegenover uw inkomstenstromen staat natuurlijk uw kostenstructuur. Het is zeer belangrijk om een inschatting van uw kosten te maken. Zo komt u niet voor onaangename verassingen te staan. Breng uw vaste (huur bedrijfspand, machines,…) en variabele kosten (inkoop van grondstoffen) in kaart. Misschien kan er nog ergens bespaard worden. Probeer hier zo volledig mogelijk te zijn.
Een Business Model Canvas voorbeeld nodig?
Een Business Model Canvas voorbeeld nodig?
Genoeg gelezen en wilt u meteen aan de slag met bovenstaande info? Download hier het Business Model Canvas van Securex voor een sterke (herop)start.
Business Model Canvas ingevuld?Heeft u het BMC volledig ingevuld? Een blik van een expert kan nog extra inzichten met zich meebrengen. Zo kunt u tijdig bijsturen waar nodig en bespaart u centen en kopzorgen later.

  Contacteer een expert