Login
Service Contact Lex4You
Login
Ondernemers

5 tips voor een geslaagde elevator pitch

Een elevator pitch? Dat is een korte en overtuigende uitleg over wat u biedt. Het is ook een metafoor, want u reserveert die niet voor gesprekken in een lift. Daar zou u er trouwens niets mee bereiken. Tenzij de andere u vraagt wat u doet. 

Laatst bijgewerkt op 5 december 2019 door Tessa Jaspers

Wat zou u dan zeggen? Hoe zou u op een creatieve en bondige manier de interesse bij uw luisteraar wekken? Met deze vijf tips hangt hij aan uw lippen.

1. Hou het kort

U zegt kort en bondig wat u doet. Doe dus niet uw hele carrière uit de doeken. Een elevator pitch is beknopt en beeldend. Oefen hem dus regelmatig en zorgvuldig. Want u wilt professioneel overkomen. En toch natuurlijk klinken – niet alsof u uw voorbereide tekst afratelt. Leer de woorden dus niet letterlijk uit uw hoofd.

2. Maak het eenvoudig

Vertel niet alles wat u doet in die korte tijd – dat lukt toch niet. En laat jargon achterwege. Want begrijpt uw luisteraar u niet meteen? Dan bent u hem kwijt. Hou uw elevator pitch dus eenvoudig. Grijp zo de aandacht van uw luisteraar en wek zijn interesse voor uw product of dienst. 

3. Overtuig met uw ‘unique selling proposition' (USP)

Kent u uw USP of unieke verkoopvoorstel al? Het is vaak een moeilijke zoektocht: wat onderscheidt u van ál uw concurrenten? Veelzeggend is bijvoorbeeld: “Ik help mensen om minder te werken en meer te verdienen”. Dat is kort, krachtig en informatief: ideaal voor een doeltreffende elevator pitch.

4. Blijf concreet

Vertel uw luisteraar niet over u, maar wat hij van u krijgt. Bijvoorbeeld: "Ik help u om uw verkoop met 33 procent te doen stijgen. Tot 80 procent meer offertes te verzilveren. Dubbel zoveel nieuwe klanten binnen te halen per maand.” Met andere woorden: u zegt concreet wat uw product of dienst hem oplevert.

5. Let op de wenkbrauwen

Doen uw woorden de wenkbrauwen van uw luisteraar omhoog gaan? Dan heeft u beet! Uw luisteraar wil meer en dat is exact wat u wilt bereiken. Verdwijnen zijn wenkbrauwen in een diepe frons? Dan zoekt u beter een nieuw ‘slachtoffer’. 

Met deze vijf tips hangen uw luisteraars gegarandeerd aan uw lippen. 

Tessa Jaspers
Marketing & Communication Specialist Segment "Ondernemers"

Tessa is sinds september 2016 Marcom Specialist voor het segment ‘Ondernemers’ bij Securex. In deze rol  helpt ze mee om de marketingstrategieën voor dit segment te definiëren en de vertaling ervan om te  zetten in concrete actieplannen. Haar passies buiten het werk? Tessa houdt van lange wandelingen  met haar hond en ze leeft zich graag uit tijdens de lessen bagbox, battle en indoor cycling. Verder  probeert ze zich ook zoveel mogelijk in te zetten voor team Ferro Fiore, een team dat heel wat acties organiseert om zo jaarlijks deel te kunnen nemen aan de 1.000 km van Kom op Tegen Kanker. 

Wilt u graag oefenen? Of heeft u vragen?

Dit zou u ook kunnen interesseren: