Menu
Blog Ondernemers

Een geslaagd LinkedIn-profiel maakt u zo

Ondernemers | 08 november 2018 | Geschreven door Oliver Op de Beeck

LinkedIn is het beste netwerk om uzelf in de kijker te zetten. Het platform is de laatste jaren aanzienlijk gegroeid.

Een geslaagd LinkedIn-profiel maakt u zo
In de BeNeLux hebben meer dan 11 miljoen mensen een profiel. Die wilt u toch niet missen? U kunt uw boodschap verspreiden, connecteren met potentiële klanten & een groot netwerk uitbouwen. Bijkomend voordeel: het is volledig gratis!
 
Gratis netwerkenDankzij LinkedIn kunt u contacteren wie u wilt. De drempel om iemand uit te nodigen voor een lekkere koffie is enorm laag geworden. Hoe zorgt u ervoor dat die persoon geprikkeld is om met u af te spreken? Door een geslaagd profiel te hebben.
 
Wat heeft u nodig om goed te scoren op LinkedIn?
Uw profiel is uw visitekaartje. Zorg ervoor dat het er professioneel uitziet met een persoonlijke toets. Profielen worden in deze volgorde bekeken:
 
  1. Profielfoto
  2. Omslagfoto
  3. Titel
  4. Biografie
  5. Ervaringen
  6. Recensies
 
Zorg ervoor dat uw profielfoto een professionele foto is waarbij u duidelijk uw gezicht ziet. Mensen willen weten met wie ze spreken. De foto moet niet té zakelijk zijn, maar hou het professioneel. We zitten immers op een B2B-netwerk.
 
Een goede omslagfoto bevat een activiteit. Waar een profielfoto eerder statisch is, kunt u uw omslagfoto best dynamisch maken. Laat zien wat u doet! Upload bijvoorbeeld een foto tijdens een spreekopdracht of als u aan het werken bent. Zet hier geen promotie of een algemene marketing banner. Maak het persoonlijk, het is immers uw eigen profiel.
 
Uw titel moet in één zin zeggen wat u doet. Maak het concreet en gebruik een werkwoord. In plaats van ‘zaakvoerder bij Kreatix’ staat er bij mij ‘ik bouw websites die resultaten opleveren’. Dat is to-the-point en laat zien wat ik dagelijks doe. Dit zorgt er ook voor dat mensen gemakkelijk een beroep kunnen doen op uw diensten. Ze moeten niet eerst vragen wat u concreet doet.
 
Schrijf een persoonlijke biografie. Het is belangrijk dat u de taal van uw doelpubliek spreekt. Mijn bedrijf richt zich op de Vlaamse markt, daarom staat mijn biografie in het Nederlands. Gebruik geen ‘buzzwords’ maar vertel vooral wat uw passies zijn, waar u zich dagelijks mee bezighoudt. Voorzie ook een call-to-action! Laat weten dat profielbezoekers met u mogen connecteren of u een bericht mogen sturen voor meer informatie. Het is belangrijk dat u geïnteresseerden meteen aanzet tot actie.
 
Gebruik alleen relevante werkervaring. Misschien heeft u als 16-jarige een maand in een frituur gewerkt, maar dat is niet altijd even relevant om aan uw profiel toe te voegen. Beschouw uw profiel een beetje als uw digitale cv. Wat wilt u dat mensen over u te weten komen? Zorg ook voor een omschrijving bij uw werkervaring. Geef uitleg over de jobinhoud. Vertel wat u geleerd hebt, hoe u bent kunnen groeien in die functie.
 
Verzamel recensies van collega’s of klanten. Social proof blijft een belangrijke factor om geïnteresseerden te overtuigen. Kijk naar webshops die pronken met het aantal sterretjes die hun customer service krijgt. Mensen horen nog altijd graag de mening van anderen over iets of iemand. Door recensies te verzamelen, werkt u dit in de hand. Er zijn ongetwijfeld personen die iets willen delen over de samenwerking met u.
 
Als u deze zes tips toepast, heeft u een top-profiel op LinkedIn. Dan rest u nog maar één taak: connecteren!
 
0 Reactie(s) Verberg/toon commentaren
Geen reactie.
Geef een reactie