Menu
Blog Ondernemers

6 manieren om uw concept uit te testen

Ondernemers | 22 februari 2019 | Geschreven door Davy Courteaux

Wilt u meer zekerheid over de leefbaarheid van uw concept? Daarvoor is er maar één weg: VERKOPEN! En dat kunt u zonder dat uw product of service al kant-en-klaar is. In dit artikel vertel ik over zes methodes waarmee u uw concept echt aan de realiteit toetst.

6 manieren om uw concept uit te testen

1. Plan een crowdfundingcampagne 

Crowdfunding is de hype van de laatste jaren. En een perfecte manier om de haalbaarheid van uw concept op de proef te stellen, zonder dat u een euro moet uitgeven. Met relevante resultaten, bovendien. Hoe u eraan begint? Simpel: u stelt uw concept voor op een onlineplatform en u nodigt uw familie, vrienden en kennissen uit om u te steunen. Wie meedoet, stort een bedrag in ruil voor iets anders. Heel veel ondernemers gebruiken crowdfunding voor de voorverkoop van hun product … Een gelegenheid om na te gaan in welke mate u klanten aantrekt. Interessante Belgische platformen zijn bijvoorbeeld Hello Crowd, KissKissBankBank, Ulule en Kickstarter.

 
2. Organiseer fictieve fysieke verkopen thuis of op rommelmarkten

Dé techniek die ik u absoluut aanraad. Het vraagt heel weinig investering en u leert er heel veel uit. Organiseer een verkoop bij u thuis of bouw een zo geloofwaardig mogelijk standje op een rommelmarkt of in een winkelcentrum. En verkoop alsof alles al echt bestaat. Op het ogenblik dat de klant wil kopen, legt u uit hoe de vork in de steel zit. Vertel erbij dat u uw product binnenkort lanceert.

Een bestelbon zegt veel meer dan een ja-antwoord op een enquête.

Herhaal deze tactiek een aantal keer en u hebt vast een eerste klantenlijst. Zo schat u in welke omzet haalbaar is, op basis van waarheidsgetrouwe informatie.

Lees ook : “Van concept tot eerste klanten”.
 
3. Probeer online te verkopenInternet biedt veel mogelijkheden om te verkopen ook al hebt u nog geen btw-nummer of bent u geen bolleboos in websitecreatie. Werk bijvoorbeeld met een Facebook-groep of Instagram-filmpjes. Of ga naar een Marketplace of een e-shop zoals Shopify. Wees niet bang om gewoon te verkopen. Het is de enige methode om aan de weet te komen of uw product of service een toekomst heeft. Verkoop online en betaal de mensen daarna terug: leg hen uit dat u dankzij hun reactie uw concept binnenkort echt lanceert. Zij zullen het snappen als u uw methode duidelijk uitlegt.
 
4. Overtuig met een informatiebrochureIs het moeilijk om een prototype te maken? Kies dan voor een informatiebrochure. Laat die door een uitstekende graficus uitwerken. Neem uw telefoon en probeer zoveel mogelijk afspraken vast te leggen. De kwaliteit van uw beeldmateriaal en uw gepassioneerde inzet doen de rest.

U moet zichzelf ervan overtuigen dat uw concept echt bestaat. Werk uw verhaal en argumenten goed uit. Is er interesse? Haal dan de bestelbon boven waarin u preciseert binnen welke termijn uw product of service er echt zal zijn.
 
Wil de klant uw product met eigen ogen zien? Loop dan niet meteen weg. Leg uw aanpak uit met overtuiging en passie. Wedden dat hij erin meegaat en u steunt?
 
5. Werk samen met de vzw VLAJO Elk jaar beginnen 3000 jongeren aan een ondernemersavontuur. Daarbij doen ze hun voordeel met de ongelooflijke voordelen van de Vlajo-structuur. Ze nemen enkele weken de tijd om een idee uit te werken, het concept te realiseren en verkopen.
 
Wat als hun project nu eens het uwe was? Probeer het systeem te infiltreren en uw concept te laten aanvaarden door een groepje gemotiveerde jongeren. Gedurende een jaar proberen ze uw idee dan uit in een positieve en veilige context.
 
6. Participeer in een bedrijfsincubator Hebt u maar weinig geld en wilt u dat liever in uw project investeren dan in administratieve formaliteiten zoals een notarisakte of minimumkapitaal? Probeer het dan eens bij een bedrijfsincubator. Dat zijn structuren waar u een btw-nummer en begeleiding krijgt. Kers op de taart van deze werkwijze? U mag uw werkloosheidsuitkering behouden.
 
Gedaan met die excuses… Tijd om te verkopen!


 
0 Reactie(s) Verberg/toon commentaren
Geen reactie.
Geef een reactie