Zelfstandige
 
 
 

Fusie en overname

Wilt u een zaak overnemen? Of fusioneren met een ander bedrijf? Een uitstekend idee. Tenminste als u goed oplet en de belangrijkste punten van zo’n complexe en gevoelige procedure correct uitvoert.

Voor- en nadelen

Een fusie of overname biedt tal van voordelen: meer synergie, besparingen door schaalvergroting, kostenbesparing, betere rendabiliteit. Maar u moet wel schipperen met de cultuurverschillen tussen de twee oorspronkelijke bedrijven. Misschien moet u zelfs ook vrede proberen te sluiten tijdens conflicten tussen medewerkers of afdelingen.

Procedure stap voor stap

Voor u aan een fusie of overname begint, moet u er zeker van zijn dat u weet hoe de twee ondernemingen vóór de ingreep functioneerden. De procedure verloopt daarna in drie stappen:

  1. Concept: teken voor uzelf een ideaalbeeld waaraan uw toekomstig bedrijf moet beantwoorden. Geef het een naam en denk na over de bestemming van de activa, de plaats van de huidige medewerkers van beide bedrijven, enzovoort. Kortom: maak van bij de start een duidelijke en correcte planning.
  2. Transactie: het ogenblik waarop u het fusie- of overnamecontract tekent en de statuten van de nieuwe onderneming op papier zet. Deze stap omvat vooral juridische, fiscale en boekhoudkundige taken. Aarzel niet om hulp te vragen.
  3. Integratie: de twee bedrijven moeten er één worden. Harmoniseer de bedrijfsprocessen en -culturen. Overloop wat uw taken zijn.

Sleutels tot succes

U maakt de meeste kans op succes, als u de opdracht met een open geest aanpakt. U moet zich in feite aanpassen aan de nieuwe visie van uw bedrijf en activiteiten. Nog een belangrijk punt: het loonbeleid. Zorg ervoor dat u alle medewerkers op gelijke leest vergoedt. Want ze maken nu allemaal deel uit van hetzelfde bedrijf.