Publieke sector
 
 
 

Sedentarisme en beweging op het werk

Langdurig zitten of sedentarisme heeft een ernstige impact op uw medewerkers. Heel wat mensen houden rug-, nek- of schouderpijn over aan te weinig beweging op het werk. En dat weegt op hun motivatie en hun productiviteit. Sedentarisme werkt op langere termijn trouwens hart- en vaatziekten in de hand. De remedie? Meer beweging. Op het werk en op vrije momenten.

Gedaan met sedentarisme, tijd voor beweging

Sedentarisme is niet alleen een kwestie van beweging op het werk. Het is een algemeen maatschappelijk fenomeen: volgens de Gezondheidsenquête van 2008 bewegen maar vier van de tien Belgen genoeg voor een gunstig effect op hun gezondheid.

Nochtans biedt dagelijks een half uur matig intensieve beweging – op het werk bijvoorbeeld tijdens de middagpauze – al tal van voordelen voor mensen uit álle leeftijds- en beroepscategorieën:

  • een fitter en vrolijker gevoel, meer energie en een verbeterde slaapkwaliteit
  • een groter zelfvertrouwen en een verminderde vatbaarheid voor stress

Securex neemt het met u op tegen sedentarisme

Geen tijd? Geen fut? Geen goed weer? Het is zeker niet vanzelfsprekend om korte metten te maken met sedentarisme. En om beweging (op het werk en daarbuiten) op te nemen in uw dagelijkse routine. Daarom ontwikkelde Securex producten en opleidingen die u en uw mensen in beweging zetten. En stimuleren tot een gezonde levensstijl:

Belangrijk: deze programma’s passen in het werkgelegenheidsplan (cao 104).

Beweging op het werk: e-learningopleiding ‘Beeldschermwerk’

Sedentarisme afzweren? Meer beweging op het werk?
Met de volgende tips is de eerste stap gauw gezet:

  • Neem de trap in plaats van de lift.
  • Wandel naar uw collega’s in plaats van hen te e-mailen.
  • Werk stramme spieren weg door ’s middags te joggen of een wandeling te maken.
  • Stuur printopdrachten naar de verste printer op kantoor.
  • Urenlange vergadering? Hef uw been op en ‘schrijf’ met uw voet het alfabet onder tafel.
  • Vervang uw stoel door een zitbal. Zo zit u ‘actief’ en blijven uw rug- en  buikspieren in beweging.

Op het werk leren bewegen en een gezonde levensstijl
aankweken? Overleg nu met een Securex-expert

Kies voor beweging op het werk!

Sedentarisme afzweren? Meer beweging op het werk?
Met de volgende tips is de eerste stap gauw gezet:

  • Neem de trap in plaats van de lift.
  • Wandel naar uw collega’s in plaats van hen te e-mailen.
  • Werk stramme spieren weg door ’s middags te joggen of een wandeling te maken.
  • Stuur printopdrachten naar de verste printer op kantoor.
  • Urenlange vergadering? Hef uw been op en ‘schrijf’ met uw voet het alfabet onder tafel.
  • Vervang uw stoel door een zitbal. Zo zit u ‘actief’ en blijven uw rug- en  buikspieren in beweging.

Op het werk leren bewegen en een gezonde levensstijl aankweken? Overleg nu met een Securex-expert