KMO
 
 
 

Functioneringsgesprek: ontgroening van uw werknemer

Is uw nieuwe werknemer al een paar maanden bij u aan de slag? Dan is hij al lang geen groentje meer. De hoogste tijd dus om uw oordeel over hem te vellen: maakte u de juiste keuze door hem aan te werven?

Ja? Dan is een functioneringsgesprek de geknipte manier om hem dat te vertellen. En om te polsen naar zijn mening en eventuele bezorgdheden.

Voorbereiding van het functioneringsgesprek

Een functioneringsgesprek houdt u niet snel/snel. Trek er uw tijd voor uit en bereid het zorgvuldig voor:

  • Maak een afspraak met de medewerker en laat meteen weten waarom u het gesprek houdt: om de balans op te maken na een aantal maanden samenwerken.
  • Denk vooraf na over de inhoud van het gesprek en de structuur ervan. Dat geeft u de kans om nog ontbrekende elementen en gegevens te verzamelen.
  • Kies een geschikte, rustige plaats om ongestoord te kunnen praten.

Structuur van het functioneringsgesprek

Een succesvol functioneringsgesprek? Dat verloopt gestroomlijnd:

  • Start met de doelstelling van het gesprek, net zoals toen u een afspraak voor het functioneringsgesprek maakte.
  • Overloop de te bespreken onderwerpen:
    • Het standpunt van de werknemer over zijn functie, de arbeidsvoorwaarden, werksfeer en het teamwork, over de relatie met de manager.
    • De mening van de werkgever over de prestaties, het gedrag en de betrokkenheid van de werknemer.
  • Bespreek de eventuele moeilijkheden en hun oplossingen. En maak tijd voor vragen van de werknemer.
  • Leg de doelstellingen voor de volgende maanden vast en start een ontwikkelingsplan.
  • Sluit het gesprek af en prik meteen de datum voor het opvolgingsgesprek.

Technieken voor het functioneringsgesprek

Een kwalitatief hoogstaand gesprek? Dat houdt u via enkele, eenvoudige gesprekstechnieken:

  • Luister actief naar elkaar: laat iedereen uitspreken en respecteer alle meningen
    • ook als ze afwijken van uw visie.
  • Stel open vragen en blijf doorvragen bij onduidelijkheden.
  • Formuleer opnieuw wat uw medewerker heeft gezegd. Zo achterhaalt u of u hem correct hebt begrepen.

Einde van het onthaal. Start van de samenwerking.

Hoe verloopt de samenwerking én hoe kan die nog beter? Die vragen worden beantwoord in het functioneringsgesprek. Het gaat dus niet om een evaluatie. Meer om een stand van zaken na een uitgebreid onthaalbeleid, met als doel een duurzame, succesvolle werkrelatie opbouwen.